Μάτι, Αττικής: Τα 9 drones του ΠΣ για την πρόληψη πυρκαγιών, δεν πέταξαν ποτέ

Αν και τα δύο Σώματα Ασφαλείας -ΠΣ και ΕΛΑΣ -διαθέτει 9drones για πρόληψη πυρκαγιών, κανένα δεν πέταξε στην Ανατολική Αττική πριν την εκδήλωση της πυρκαγιάς.

Ήταν η αναφορά  του Υπουργού Εθνικής Άμυνας Πάνου Καμμένου, κατά την οποία το ΥΠΕΘΑ, ζήτησε την συνδρομή των αμερικανικών drones Predator, από τη Λάρισα, που προκάλεσε εντύπωση καθώς τόσο η ΕΛΑΣ όσο και το ΠΣ διαθέτουν 9 μη στελεχωμένα αεροσκάφη (spylite και  Thunder B) με κόστος για το Ελληνικό Δημόσιο €4εκτ. Ενώ εκπαιδευμένα στελέχη υπηρετούν στη Διεύθυνση Ειδικών Αστυνομικών Δυνάμεων .

Ήταν το Μάιο του 2017, όταν σε επίσημη παρουσίαση και με δημοσιεύματα στον Τύπο η πολιτική και φυσική ηγεσία των Σωμάτων Ασφαλείας του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη- ΕΛΑΣ και ΠΣ– ανακοίνωνε την απόκτηση των 9 μη στελεχωμένων αεροσκαφών (3spylite και 3 Thunder B) τα οποια τέθηκαν σε πιλοτική εφαρμογή με την οριστική ενεργοποίηση του πτητικού προγράμματος, εννεα μηνες αργότερα (02/2018).

Όπως είχε επισημάνει ο αναπληρωτής Υπουργός, «Αυτά τα drones και της Αστυνομίας και του Πυροσβεστικού Σώματος, τα εννιά αεροπλανάκια, τα τρία σμήνη θα υλοποιούν σχεδόν τις ίδιες αποστολές: Επιτήρηση δασών, συνόρων, οδικών αξόνων ή περιοχών που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές. Δεν θέλω να αποκλείσω και την επιτήρηση κατοικημένων περιοχών, αλλά θα έχουν σχέση με ατυχήματα. Δεν θα είναι η κύρια προτεραιότητα, εκτός αν έχουμε κάποια φυσική καταστροφή σε κάποια κατοικημένη περιοχή ή κάτι παρεμφερές».

Σύμφωνα με τις δηλώσεις του αναπληρωτή Υπουργού Προστασίας του Πολίτη, Νίκου Τόσκα (05/2017), κατά την παρουσίαση των μη επανδρωμένων αεροσκαφών (drones) είχε προβλεφθεί να συνδράμουν με τη συλλογή πληροφοριών μέσω λήψης φωτογραφιών και βίντεο και μετάδοσης σε πραγματικό χρόνο, τις υπηρεσίες της Τροχαίας στις εθνικές οδούς, και την Πυροσβεστικη στην πρόληψη πυρκαγιών.

Τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη ανήκουν στη Διεύθυνση Ειδικών Αστυνομικών Δυνάμεων, καθώς διαθέτει και εξειδικευμένο προσωπικό- χειριστές- για την πτήση των 9drones ΕΛΑΣ και ΠΣ.

Ωστόσο, οπως αναφέρουν πηγες ενημέρωσης στο Nantiareport.gr, κανένα από τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη για την πρόληψη πυρκαγιών του ΠΣ, παρα την ανακοίνωση της ΓΓΠΠ για κίνδυνο εκδήλωσης πυρκαγιάς, δεν πέταξε στην την περασμένη Δευτέρα (23/07).

Σύμφωνα με τις ίδιες πήγες, ένα από τα ηλεκτροκίνητα drone της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας και ένα της Ελληνικής Αστυνομίας κατέπεσαν σε εκπαιδευτική δοκιμή, τρία μηχανοκίνητα χρειάζονται αναβάθμιση στους κινητήρες τους και δύο ηλεκτροκίνητα έχουν προβλήματα με την πυξίδα γεωεντοπισμού που φέρουν καθιστώντας τα μη λειτουργικά.

«Τα Μη Στελεχωμένα Αεροσκάφη αποτελούν ένα νέο σύγχρονο και εξαιρετικά χρήσιμο “εργαλείο” για τα Σώματα Ασφαλείας, καθώς μπορούν να αξιοποιηθούν κατά τρόπο ουσιαστικό, και επ’ ωφελεία του υπηρεσιακού και κατ’ επέκταση του ευρύτερου δημοσίου συμφέροντος σε πολλές περιπτώσεις, όπως στην παρακολούθηση-διευθέτηση της κυκλοφορίας στους οδικούς άξονες, στην παρατήρηση της υπαίθρου για έγκαιρο εντοπισμό πυρκαγιών, στην επιτήρηση συνόρων, στον εντοπισμό αγνοουμένων σε δύσβατες περιοχές καθώς και στην αποτύπωση του γεωγραφικού ανάγλυφου περιοχών στο πλαίσιο αναζήτησης καλλιεργειών ναρκωτικών», δήλωνε ο Αρχηγός της Ελληνικής Αστυνομίας, Αντιστράτηγος Κωνσταντίνος Τσουβάλας.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση που είχε εκδοθεί από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη (03/2017) “τα συγκεκριμένα αεροσκάφη έχουν μήκος φτερών 4 μέτρα, βάρος 28 κιλά με δεξαμενή καυσίμων 12 λίτρων. Τα βενζινοκίνητα αποτελούνται από έναν δίχρονο κινητήρα με απλή βενζίνη το οποίο έχει μια αυτονομία πτήσης 24 ωρών, μια ακτίνα δράσης τουλάχιστον 150 χιλιομέτρων ενώ μπορεί να φθάσει σε ύψος κοντά στα 21.000 πόδια”.

Τη στιγμή που θα μπορούσε το ΣΕΚΥ ΠΣ, η φυσική και πολιτική ηγεσία να έχουν σαφή εικόνα και ενημέρωση από τη στιγμή αναγγελίας έναρξης της πυρκαγιάς – αν δεν είχε προβλεφθεί- τα πολυδιαφημισμένα drones της ΕΛΑΣ και του ΠΣ, παρέμειναν καθηλωμένα και εκτός από την επιστροφή εκδρομένων στο εθνικό οδικό δίκτυο (05/06 2017) και την καταγραφή καμένης έκτασης στο Κρυονέρι Αττικήε (07/07 2017), δεν πέταξαν σε επιχειρησιακή συνδρομή, από την απόκτηση τους.