“Αυτοκίνητο με αστραποβόλες ζάντες διέγραψε τροχοπέδη εκατό μέτρων, κι απορεί ο αναβάτης του ονείρου, γιατί δεν κοκκάλωσε”

Με αφορμή το θανατηφόρο τροχαίο στα πηγαδάκια της Βούλας, στο οποίο ανασύρθηκε μέσα από τα φλεγόμενα συντρήμμια του Ferrari Pista που οδηγούσε ο Τζώρτης Μονογυιός και σοβαρά τραυματισμένη η σύζυγός του Αθηνά Κοντοπάνου, άποψη γνώμης ως διατελέσας Διοικητής της Τροχαίας Αττικής, ο εα Αντιστράτηγος της ΕΛΑΣ*

Όπως σημειώνει ο εα Αντιστράτηγος της ΕΛ.ΑΣ Κων/νος Τζένης*, «Συζητούν το περιστατικό στα κανάλια και το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης είναι στραμμένο στην εκτροπή, πρόσκρουση και ανάφλεξη ενός πολυτελούς αυτοκινήτου στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης. Οι ενθουσιώδεις οπαδοί των πολυτελών αυτοκινήτων εκπλήσσονται, οι υποψήφιοι αγοραστές έχουν παγώσει και οι ιδιοκτήτες τέτοιων αυτοκινήτων αναρωτιούνται αν έχουν κάνει τη σωστή αγορά ή δεν έχουν πετάξει τα λεφτά τους για να αγοράσουν ένα πολυτελές φέρετρο. Όμως τα πράγματα είναι τόσο απλά, όση απλότητα μας διδάσκει η ίδια η φύση.
Κατ’ αρχήν θα πρέπει να συμφωνήσουμε ότι η φύση σε κάθε μας δραστηριότητα, βάζει τα όριά της και κανείς δεν μπορεί να τα υπερβεί αλώβητος. «Ουδείς την φύσιν ενίκησεν, ο δε φύσιν νικήσας υπερ φύσιν εγένετο» αναφωνεί ο λόγος της εκκλησίας.
Συνεπώς θα πρέπει να συμφωνήσουμε ότι αγοράζοντας ένα πολυτελές αυτοκίνητο, μια μάρκα κύρους, μπορεί να μας προσδίδει μεγαλύτερη λάμψη, αν θέλουμε να θαμπώσουμε εκείνους που θαμπώνονται με τα γυαλιά που αστραποβολούν, αλλά θα πρέπει να σκεφθούν ότι παρά τη λάμψη, η συμπεριφορά του αυτοκινήτου υπόκειται στους νόμους της φύσης που είναι απαράβατοι για όλα τα αυτοκίνητα, μικρά, μεγάλα, φαρδιά, πλατιά ή όποιου χρώματος προτιμούμε.
Όταν οι μελετητές των ατυχημάτων προσπαθούν να εξηγήσουν τη συμπεριφορά μιας άτυχης στιγμής στο δρόμο, μπορεί να σταθούν στα όργανα σταθερότητας της πορείας του αυτοκινήτου, αλλά πρωτεύοντα ρόλο παίζει για ένα καλά συντηρημένο αυτοκίνητο, η κατάσταση της οδού, το είδος της ασφάλτου, οι καιρικές συνθήκες ή οι απρόβλεπτοι παράγοντες που αναγκάζουν το αυτοκίνητο να συμπεριφερθεί φονικά για τους επιβάτες ή τους τρίτους που έτυχε να βρίσκονται στην ακτίνα δράσης του αυτοκινήτου και ποτέ στην μάρκα, το χρώμα του ή στις αστραποβόλες του ζάντες.
Ο οδηγός ενός τέτοιου αυτοκινήτου, που σε μια άτυχη στιγμή, το αυτοκίνητό του διέγραψε τροχοπέδη εκατό μέτρων, απορεί γιατί δεν κοκκάλωσε το αυτοκίνητό του όταν πάτησε το φρένο. Ξεχνάει ο δυστυχής αναβάτης του ονείρου του, ότι αν μπορούσε να παραβιασθεί η φύση, τα αεροδρόμια δεν θα είχαν διαδρόμους χιλιομέτρων.
Μελέτη του ΕΚΠΑ πριν λίγα χρόνια καταδείκνυε ότι τα πολυτελή ακριβά αυτοκίνητα συμμετέχουν σε ποσοστό κατά πολύ μεγαλύτερο στα σοβαρά τροχαία ατυχήματα έναντι των μικρών χαμηλού κόστους αυτοκινήτων. Είναι η υπερεκτίμηση των δυνατοτήτων των αυτοκινήτων, η άγνοια του οδηγού, ψυχολογική ανάτασή του κατά την οδήγηση ή η τάση του για να υπερβεί τα όρια του.
Από την άλλη σπουδαίο ρόλο παίζουν στην οδηγική συμπεριφορά οι ψυχολογικοί παράγοντες.
Οι ειδικοί προσπαθούν να απαντήσουν στο ερώτημα γιατί ο οδηγός αλλάζει συμπεριφορά στο δρόμο;
Γιατί γίνεται εριστικός και ανυπόμονος;
Γιατί αδιαφορεί για την ακεραιότητα του γέροντα που προσπαθεί να περάσει το δρόμο, γιατί κορνάρει στο φανάρι πριν ανάψει κόκκινο, γιατί τρομάζει τους άλλους χρήστες της οδού;
Οι επιστήμονες ονόμασαν αυτή τη συμπεριφορά «οδηγική οργή» χωρίς να μπορέσουν να εξηγήσουν επιστημονικά αυτό το σύγχρονο φαινόμενο.

Επίσης οι επιστήμονες προσπαθούν να εξηγήσουν τον ερωτικό παροξυσμό που ασκεί το γκάζι. Βλέπουν τη συμπεριφορά εκείνων που ονομάζονται εραστές της ταχύτητας και μένουν με το στόμα ανοιχτό, αφού μάλλον θεωρούν αυτή τη συμπεριφορά που αδιαφορεί για τη ζωή σαν εκδήλωση άρνησης της ζωής. Ορισμένοι σπουδαίοι επιστήμονες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι όσοι οδηγούν και αδιαφορούν για τους νόμους της φύσης, συμπεριφέρονται κατ’ αυτόν τον τρόπο, γιατί κατά βάθος φοβούνται τον θάνατο. Κάθε φορά που τον νικούν αισθάνονται καλά, αλλά ρισκάροντας όλο και περισσότερο, κάποια στιγμή γίνεται το κακό. Αυτό το ονόμασαν «θετική ενίσχυση» και μάλλον δεν έχουν άδικο.
«Παν μέτρον άριστον» έλεγαν οι αρχαίοι μας πρόγονοι. Ναι στα πολυτελή αυτοκίνητα, ναι στις μάρκες κύρους αν αισθάνονται οι πελάτες τέτοιων αυτοκινήτων την ανάγκη για την απόκτησή τους, αλλά θα πρέπει να γνωρίζουν ότι αγοράζοντας μια τίγρη με εξακόσια άλογα μέσα της, δεν θα πρέπει να οδηγείται από νήπια. Ο Βουκεφάλας χρειάζονταν έναν Αλέξανδρο να τον τιθασεύσει.
Αλλά στην εποχή μας η ενηλικίωση είναι πολύ σπάνια περίπτωση».

_______________________________

* Ο Κωνσταντίνος Τζέκης είναι Αντιστράτηγος εα της ΕΛΑΣ, διατελέσας Διοικητής της Τροχαίας Αττικής- μεταξύ άλλων Υπηρεσιών- και Γενικός Αστυνομικός Διευθυντής της Θεσσαλονίκης- εισαγωγικός τίτλος “Ο Θάνατος ενός θρύλου