Σαν Σήμερα: Ο πιλότος της Ο.Α Σήφης Μιγάδης, απέτρεψε την μεγαλύτερη αεροπορική τραγωδία σε πτήση Boeing 747

Μέχρι σήμερα για την κατασκευάστρια εταιρεία Boeing, σε καμία από τις προσομοιώσεις δεν κατέστη εφικτό να επιτύχουν την πτήση που πραγματοποίησε ο πιλότος της Ο.Α, ο οποίος είχε ήδη 32 χρόνια εμπειρίας

Το μεσημέρι της 9 Αυγ 1978 η Ελλάδα θα βίωνε τη μεγαλύτερη αεροπορική τραγωδία της ιστορίας της, με τη συντριβή του Boeing 747- Jumbo jet στο κέντρο της Αθήνας, αν ο πιλότος της Ο.Α Σήφης Μιγάδης, δεν είχε την ανταπόκριση που επέδειξε.

Πριν από 44χρόνια, σε εκείνη την πρωινή πτήση με προορισμό τη Νέα Υόρκη, το Boeing 747- Jumbo jet με γεμάτες δεξαμενές 150 τόνους καύσιμα (κηροζίνης) μετέφερε 348 επιβάτες και 18μελές πλήρωμα.

Κατά την απογείωση από το αεροδρόμιο του Ελληνικού, ο πιλότος της Ο.Α Σήφης Μιγάδης είχε ένδειξη στον πίνακα ελέγχου του Boeing 747- Jumbo jet, απώλειας του υπ’ αριθμόν 3 κινητήρα του, ο οποίος εξερράγη λόγω υπερθέρμανσης των αγωγών ψύξης του στροβίλου, χωρίς δυνατότητα να φρενάρει, ώστε να ματαιώσει την απογείωση και να ακινητοποιήσει το θηριώδες αεροσκάφος.

93 δευτερόλεπτα … αιώνας

Οι δύο πιλότοι της Ολυμπιακής, αμέσως αντιλήφθηκαν την κρισιμότητα της κατάστασης. Ο πρώτος χειριστής πιλότος της ΟΑ Σήφης Μιγάδης, προκειμένου να κρατήσει το αεροσκάφος στον αέρα, παραβίασε σχεδόν κάθε πρωτόκολλο της κατασκευάστριας εταιρείας Boeing και κατάφερε να προσγειώσει το Boeing 747- Jumbo jet στην πίστα του Ελληνικού.

Κατά την απογείωση, ο κυβερνήτης Μιγάδης ζήτησε και ανέβασαν τους τροχούς, κάτι που απαγορεύεται από τις διαδικασίες, προκειμένου να περάσουν το λόφο “Πανί” μπροστά από τον αεροδιάδρομο 33R του Ελληνικού, από τον οποίον πέρασαν μόλις 2,74 μ. υψηλότερα από το σημείο επαφής. Στη συνέχεια εσκεμμένα, άφησε το χειριστήριο ώστε το αεροσκάφος να απωλέσει λίγο ύψος, προκειμένου να του αυξήσει την ταχύτητα και έτσι να μπορέσει να το κρατήσει στον αέρα. Η ελαχίστη ταχύτητα ασφαλείας, προκειμένου το αεροσκάφος να παραμείνει στον αέρα ήταν οι 180 κόμβοι, και πετούσε στους 164 κόμβους ενώ ο καταγραφέας δεδομένων πτήσης έδειξε ως κατώτατη ταχύτητα, τους 158 κόμβους. Ο Πύργος Ελέγχου Αθηνών απώλεσε την οπτική επαφή με το αεροσκάφος και υπήρχε η εσφαλμένη εκτίμηση ότι κατέπεσε στον Άλιμο.

Ο Κυβερνήτης Σήφης Μιγάδης, επέλεξε να κρατήσει το αεροσκάφος σταθερό και σε οριζόντια θέση, καθώς γνώριζε την αεροδυναμική του Boeing 747- Jumbo jet. Καθώς δεν είχε δυνατότητα να τραβήξει τα χειριστήρια ώστε να ανεβάσει το αεροπλάνο, το κατέβασε σε μικρή απόσταση από το έδαφος – στα 47,85 μ.-, για την αύξηση της άνωσης σε “ground effect”.

Οι επιβαίνοντες, στην πλειονότητά τους Αμερικανοί τουρίστες, θεώρησαν ότι ο πιλότος, προχώρησε σε αυτή την πτήση εσκεμμένα, προκειμένου να τους δείξει τα Νότια Προάστια, αντιθέτως, οι κάτοικοι της ευρύτερης περιοχής, έβλεπαν το θηριώδες αεροσκάφος να είναι εκ πτήση σε μικρό ύψος (στα 25,3 μ.) από την κατοικημένη περιοχή, λίγο μετά τις 14.00 το μεσημέρι με θερμοκρασία 32° C και με υγρασία 29,83 Hg .

Κατά την πτήση του αεροσκάφους, το επόμενο εμπόδιο, ήταν το φουγάρο της ΔΕΗ στο Κερατσίνι και το Όρος Αιγάλεω. Σε τρίτη παραβίαση στις διαδικασίες της κατασκευάστριας εταιρείας, ο κυβερνήτης Σήφης Μιγάδης καθώς η μεγαλύτερη κλίση που μπορούσε να έχει σε κάθε απόπειρα να αλλάξει πορεία, ώστε να μη χάσει τη στήριξη και να το διατηρήσει στον αέρα ήταν μόλις δύο μοίρες αριστερά, συνέχισε την πτήση.

Όπως ο ίδιος ο Κυβερνήτης του Boeing 747- Jumbo jet είχε αναφέρει αργότερα, “θεωρώντας εαυτούς νεκρούς” κατέβαλλε προσπάθεια για όσο το δυνατόν λιγότερα θύματα στο έδαφος, και ανέφερε ότι η σκέψη του ήταν, «να το ρίξω τουλάχιστον στο Όρος Αιγάλεω, μήπως και σωθούν οι πίσω επιβάτες και τα Νότια Προάστια».

Αφού πέρασαν το φουγάρο της ΔΕΗ στο Κερατσίνι, λίγο πριν από το Όρος Αιγάλεω, στις 14:05 μια ελαφριά ριπή αέρα, έδωσε στο αεροσκάφος μικρή άνωση. Σε συνδυασμό με την κατανάλωση περίπου 10τόνων καυσίμου, η ταχύτητα του Boeing 747- Jumbo jet άρχισε σταδιακά να αυξάνεται και ο Κυβερνήτης κατόρθωσε να ανυψώσει ελαφρώς το αεροσκάφος (στα 91,44 μ.), τόσο ώστε να κατευθυνθεί προς το Σκαραμαγκά και να καταφέρει να το στρέψει προς τη θάλασσα.

Και πάλι κατά παράβαση των διαδικασιών, ο πιλότος της Ο.Α, άδειασε από τις δεξαμενές του αεροπλάνου μέρος των καυσίμων του (130 τόνους κηροζίνης) και κράτησε περίπου 30 τόνους, κι’ αυτό γιατί όπως είπε αργότερα, «λυπήθηκε τη δαπάνη τους για την Ολυμπιακή Αεροπορία», πριν επιχειρήσει να το προσγειώσει. Το αεροσκάφος είχε ελαφρύνει σημαντικά, πήρε ύψος και οι πιλότοι κατάφεραν καθώς είχε αναπτύξει ταχύτητα να το στρίψουν προς το Καβούρι και εν συνεχεία να το προσγειώσουν στο Ελληνικό.

Οι εργαζόμενοι του Αερολιμένα Ελληνικού κατά την επιστροφή του Boeing από τον Πειραιά παρέμειναν έκπληκτοι καθώς θεωρούσαν ότι είχε συντριβεί. Στην πίστα του αεροδρομίου του Ελληνικού, τον πιλότο Σήφη Μιγάδη  περίμεναν οι δύο του κόρες, τις οποίες είχε ειδοποιήσει ένας ξάδερφος τους, ο οποίος είδε το αεροπλάνο να πετάει λίγα μέτρα πάνω από το γήπεδο του Πανιωνίου και τους είπε ότι παραλίγο να χτυπήσει τον προβολέα του γηπέδου καθώς “έπεφτε”. Οι επιβάτες κατανόησαν την κρισιμότητα της κατάστασης, μόνο όταν το αεροσκάφος προσγειώθηκε και πάλι στο Ελληνικό.

Οι εμπειρογνώμονες της Boeing, πέταξαν σε προσομοιωτή το συγκεκριμένο αεροσκάφος, με όλες τις παραμέτρους και λεπτομέρειες της πτήσης, και με κάθε συνδυασμό το αεροσκάφος έπεφτε, καθώς δεν ήταν δυνατό με τόσο χαμηλή ταχύτητα να παραμείνει στον αέρα.

Η κατασκευάστρια εταιρεία Boeing, έχει χαρακτηρίσει το αεροσκάφος Boeing 747-200 SX-OAA ως χαμένο (lost), παρόλο που ο κυβερνήτης της Ολυμπιακής Σήφης Μιγάδης, κατάφερε να το προσγειώσει με ασφάλεια και μάλιστα με τη λιγότερο δυνατή επιβάρυνση, τόσο σε ανθρώπινες ζωές όσο και σε υλικές ζημίες.

Ο Σήφης Μιγάδης στην εκπομπή του Κώστα Παπαπέτρου «Μια στις Χίλιες» αφηγήθηκε μετά από αρκετά χρόνια τα πραγματικά γεγονότα εκείνα τα 93 δευτερόλεπτα  πτήση του αεροσκάφος Jumbo της Ολυμπιακής που θα ταξίδευε για τη Νέα Υόρκη, εκείνη την 9η Αυγούστου του 1978 ..

Ο Σήφης Μιγάδης γεννημένος στις 10 Απριλίου 1923, στο Ηράκλειο της Κρήτης απεβίωσε σε ηλικία 73ετών, στις 16 Ιανουαρίου 1996 στη Νέα Σμύρνη.