Πύλος: Το χρονικό της επιχείρησης διάσωσης των λαθρομεταναστών από το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος

Λεπτομέρειες για την επιχείρηση των πληρωμάτων του Λιμενικού για το ναυάγιο των λαθρομεταναστών ανοιχτά της Πύλου εξέδωσε το Αρχηγείο του ΛΣΕΛΑΚΤ

(14/06-20.23) «Αναφορικά με την επιχείρηση διάσωσης αλλοδαπών σε διεθνή ύδατα στη θαλάσσια περιοχή 47 ν.μ. νοτιοδυτικά Πύλου, τα γεγονότα μέχρι τη βύθιση του σκάφους όπου επέβαιναν οι αλλοδαποί, όπως τα γεγονότα αυτά καταγράφηκαν στο Κέντρο Επιχειρήσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας, έχουν ως ακολούθως:

Το πρωί της 13ης Ιουνίου γύρω στις 11:00 από το Κέντρο Επιχειρήσεων Ρώμης ενημερώθηκε το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ. ότι υπάρχει ένα αλιευτικό σκάφος με μεγάλο αριθμό μεταναστών (στα διεθνή ύδατα νοτιοδυτικά της Πελοποννήσου) σύμφωνα με πληροφορία που ελήφθη στις ιταλικές αρχές έπειτα από κλήση ακτιβίστριας ΜΚΟ.

Το Λιμενικό Σώμα προέβη στη διαδικασία επαλήθευσης. Ελικόπτερο του Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ. απογειώθηκε περί τις 13:50 από Μυτιλήνη με προορισμό το αλιευτικό σκάφος.

Στις 15:35 εντοπίστηκε το αλιευτικό σκάφος από το ελικόπτερο του Λιμενικού να πλέει με σταθερή πορεία και ταχύτητα έχοντας ικανό αριθμό ατόμων στα εξωτερικά καταστρώματα αυτού.

Αμέσως μετά τον εντοπισμό από το ελικόπτερο, ενημερώθηκαν τα παραπλέοντα στην περιοχή πλοία και τους ζητήθηκε να αλλάξουν πορεία και να ενημερώνουν το ΕΚΣΕΔ για τις κινήσεις και την εν γένει κατάσταση του αλιευτικού σκάφους.

Ταυτόχρονα δόθηκε εντολή σε πλοίο 40 μέτρων του Λιμενικού Σώματος να αποπλεύσει από τα Χανιά Κρήτης προς το Ιόνιο και την περιοχή του αλιευτικού.

Η πρώτη επικοινωνία με το αλιευτικό σκάφος μετά από δυσκολία επετεύχθη περί τις 14:00.

Το αλιευτικό σκάφος δεν ζήτησε καμία συνδρομή από το Λιμενικό Σώμα και την Ελλάδα.

Δεύτερη απογείωση του ελικοπτέρου περί τις 18:00, όπου πάλι διαπιστώθηκε ότι το σκάφος πλέει με σταθερή πορεία και ταχύτητα.

Επετεύχθη επικοινωνία του ΕΚΣΕΔ με το σκάφος μέσω δορυφορικού τηλεφώνου περί ώρα 18:30. Ο χρήστης του δορυφορικού τηλεφώνου που επέβαινε στο σκάφος, ο οποίος μιλούσε αγγλικά, απάντησε ότι το σκάφος δεν κινδυνεύει, δεν επιθυμούν βοήθεια πλην τροφίμων και νερού και ότι επιθυμούν να συνεχίσουν με προορισμό την Ιταλία.

Το ΕΚΣΕΔ απέστειλε ένα παραπλέον πλοίο με σημαία Μάλτας το οποίο προσέγγισε περί τις 18:00 το αλιευτικό, και αφού το αλιευτικό σταμάτησε – όπως του ζητήθηκε από το εμπορικό πλοίο – του προμήθευσε τρόφιμα και νερό.

Επανειλημμένως ρωτήθηκε το αλιευτικό από το εμπορικό πλοίο αν επιθυμεί επιπλέον συνδρομή ή αν κινδυνεύει ή αν θέλει κάτι άλλο από την Ελλάδα. Απάντησαν «δεν θέλουμε τίποτα άλλο από το να συνεχίσουμε για Ιταλία».

Στη συνέχεια βρέθηκε και δεύτερο παραπλέον, ελληνικό αυτή τη φορά πλοίο, που απεστάλη στο αλιευτικό γύρω στις 21:00 προκειμένου να δοθούν επιπλέον τροφοεφόδια και οποιαδήποτε άλλη συνδρομή. Έλαβαν μόνον το νερό, ενώ τα λοιπά εφόδια τα πέταξαν στη θάλασσα.

Από τις 15:30 μέχρι τις 21:00 ο θάλαμος επιχειρήσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας είχε επανειλημμένως επικοινωνία με το αλιευτικό μέσω δορυφορικού τηλεφώνου. Σε όλες επαναλάμβαναν σταθερά ότι επιθυμούν να πλεύσουν προς Ιταλία και δεν ήθελαν καμία συνδρομή από την Ελλάδα.

Στις 22:40 κατέπλευσε πλησίον του αλιευτικού το σκάφος του Λιμενικού Σώματος από την Κρήτη. Παρέμεινε σε απόσταση και το παρατηρούσε διακριτικά, χωρίς να διαπιστώνει πρόβλημα στην πλεύση του, καθώς είχε σταθερή πορεία και ταχύτητα.

Αυτό συνεχίστηκε μέχρι τις 01:40 της 14ης Ιουνίου. Την ως άνω ώρα ο επιβαίνων στο αλιευτικό ενημέρωσε το Κέντρο Επιχειρήσεων του Αρχηγείου ότι παρουσιάστηκε βλάβη στη μηχανή του σκάφους και έπαψε να κινείται.

Το συγκεκριμένο γεγονός επιβεβαιώθηκε και από το παραπλέον πλωτό του Λιμενικού.

Άμεσα το πλωτό του Λ.Σ. προσπάθησε να προσεγγίσει το αλιευτικό για να διαπιστώσει το πρόβλημα

Στις 02:04 πμ ο Κυβερνήτης του παραπλέοντος σκάφους του Λ.Σ. ενημέρωσε το Κέντρο Επιχειρήσεων ότι είδε το αλιευτικό να παίρνει μια δεξιά στη συνέχεια μια απότομη αριστερά κλίση και μετά άλλη μια δεξιά κλίση τόσο μεγάλη που είχε ως αποτέλεσμα την ανατροπή του αλιευτικού (ναυτ. Ορολογία «παλάντζο»).

Σε δέκα με δεκαπέντε λεπτά αργότερα το σκάφος βυθίστηκε ολοσχερώς. Πλήθος επιβαινόντων που βρίσκονταν στα εξωτερικά καταστρώματα έπεσαν στη θάλασσα. Έναρξη ευρείας επιχείρησης έρευνας – διάσωσης.»

(14/06-11.00) «Αναφορικά με την ευρεία επιχείρηση έρευνας και διάσωσης αλλοδαπών που βρίσκεται σε εξέλιξη, σε διεθνή ύδατα στη θαλάσσια περιοχή 47 ν.μ. νοτιοδυτικά Πύλου, υπό το συντονισμό του Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., γνωρίζεται ότι μέχρι στιγμής έχουν διασωθεί εκατό (100) άτομα, τα οποία μεταφέρονται με παραπλέον πλοίο στην Καλαμάτα, όπου έχει οργανωθεί η υποδοχή τους σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας. Επιπλέον, τέσσερα (04) άτομα, έχουν μεταφερθεί με ελικόπτερο SUPER PUMA της Πολεμικής Αεροπορίας στην Καλαμάτα, όπου παρελήφθησαν από δύο ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ και μεταφέρθηκαν στο Γενικό Νοσοκομείο Καλαμάτας. Να σημειωθεί ότι κατά τον εντοπισμό τους, κανένας εκ των διασωθέντων δεν έφερε σωστικό εξοπλισμό (σωσίβιο). Μέχρι στιγμής από τις εκτεταμένες έρευνες έχουν εντοπιστεί και περισυλλεγεί δεκαεπτά (17) σοροί.

Στο σημείο επιχειρούν δύο (02) Περιπολικά Σκάφη Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., ένα (01) Ναυαγοσωστικό σκάφος Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., μία (01) Φρεγάτα του Πολεμικού Ναυτικού και επτά (07) παραπλέοντα πλοία, καθώς και ένα (01) ελικόπτερο του Πολεμικού Ναυτικού και ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος (UAV) του FRONTEX. Οι έρευνες συνεχίζονται»

(14/06-09.20) «Ευρεία επιχείρηση έρευνας και διάσωσης αλλοδαπών βρίσκεται σε εξέλιξη, σε διεθνή ύδατα στη θαλάσσια περιοχή 47 ν.μ. νοτιοδυτικά Πύλου, υπό το συντονισμό του Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ..

Ειδικότερα, το ΕΚΣΕΔ ενημερώθηκε από το RCC ROME για αλιευτικό σκάφος στην ανωτέρω περιοχή, στο οποίο επέβαινε μεγάλος αριθμός αλλοδαπών, σύμφωνα με πληροφορία που περιήλθε στον αντίστοιχο Θάλαμο Επιχειρήσεων της Ιταλίας. Άμεσα δεσμεύτηκαν παραπλέοντα πλοία προς εντοπισμό του Α/Κ σκάφους.

Αρχικά το αλιευτικό σκάφος εντοπίστηκε μεσημεριανές ώρες χθες από ένα εναέριο μέσο FRONTEX και εν συνεχεία από δύο παραπλέοντα πλοία, να πλέει βόρεια χωρίς να αιτείται συνδρομή.

Στη συνέχεια για το σημείο απέπλευσε Παράκτιο Περιπολικό σκάφος Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. (Π.Π.Λ.Σ.), ενώ απογειώθηκε και ελικόπτερο Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. Το ελικόπτερο Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. εντόπισε το Α/Κ να κινείται με ταχύτητα με πορεία βόρεια.

Σε συνεχόμενες τηλεφωνικές κλήσεις του Θαλάμου Επιχειρήσεων προς το αλιευτικό σκάφος για την παροχή συνδρομής έλαβε αρνητική απάντηση.

Απογευματινές ώρες Φ/Γ πλοίο προσέγγισε το σκάφος και του παρείχε τροφοεφόδια, ενώ οι αλλοδαποί αρνήθηκαν την παροχή οποιασδήποτε περαιτέρω συνδρομής.

Εν συνεχεία δεύτερο Φ/Γ πλοίο προσέγγισε το σκάφος για παροχή εφοδίων και συνδρομής αλλά οι αλλοδαποί αρνήθηκαν και τα εφόδια και την συνδρομή.

Βραδινές ώρες κατέφθασε το Π.Π.Λ.Σ. επιβεβαιώνοντας την ύπαρξη μεγάλου αριθμού μεταναστών στο εξωτερικό κατάστρωμα του Α/Κ σκάφους, αρνούμενοι όμως την οποιαδήποτε συνδρομή και δηλώνοντας την επιθυμία τους να συνεχίσουν τον πλου τους για Ιταλία. Το Π.Π.Λ.Σ. παρέμεινε πλησίον του πλοίου για την τυχόν συνδρομή του, το οποίο συνέχιζε την πορεία του.

Πρώτες πρωινές ώρες σήμερα το ανωτέρω αλιευτικό ανετράπη και εν τέλει βυθίστηκε και άμεσα ξεκίνησε ευρεία επιχείρηση έρευνας και διάσωσης με τη συμμετοχή του Παράκτιου Περιπολικού σκάφους Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. και τριών (03) παραπλέοντων πλοίων, ενώ στην περιοχή έσπευσε και αεροπλάνο C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας, καθώς και ακόμα τρία (03) παραπλέοντα πλοία. Επιπρόσθετα στην περιοχή των ερευνών επιχειρούν ένα Περιπολικό Σκάφος Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., ένα Ναυαγοσωστικό σκάφος Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., μία (01) Φρεγάτα του Πολεμικού Ναυτικού, ενώ έχει απογειωθεί και ένα ελικόπτερο SUPER PUMA της Πολεμικής Αεροπορίας. Εξελίξεις θα αναφερθούν με νεότερο δελτίο τύπου.»

Την ενεργοποίηση του Ειδικού Σχεδίου Διαχείρισης Ανθρωπίνων Απωλειών, μετά το ναυάγιο νοτιοδυτικά της Πύλου, αιτήθηκε ο  Γενικος Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας, όπως επισημαίνεται σε ανακοίνωση.

«Μετά το ναυτικό ατύχημα που έλαβε χώρα σήμερα 47 ν.μ. νοτιοδυτικά της Πύλου και κατόπιν σχετικού αιτήματος του Λιμενικού Σώματος/Ελληνικής Ακτοφυλακής, ενεργοποιήθηκε με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας, το Ειδικό Σχέδιο Διαχείρισης Ανθρωπίνων Απωλειών και στη συνέχεια με απόφαση του Αρχηγού της Ελληνικής Αστυνομίας η Ομάδα Αναγνώρισης Θυμάτων Καταστροφών.

Οι φορείς που εμπλέκονται στη διαχείριση των θανόντων, έχουν προβεί στις απαραίτητες προετοιμασίες και βρίσκονται σε πλήρη ετοιμότητα προκειμένου, μόλις ολοκληρωθεί το έργο της έρευνας και διάσωσης – το οποίο βρίσκεται ακόμα σε πλήρη εξέλιξη και πραγματοποιείται υπό τον συντονισμό του Λιμενικού Σώματος/Ελληνικής Ακτοφυλακής – να προχωρήσουν σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την αναγνώριση και ταυτοποίηση των θανόντων.

Ο Υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Ευάγγελος Τουρνάς και ο Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας Βασίλης Παπαγεωργίου βρίσκονται σε συνεχή επικοινωνία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς