Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών: “Βήμα πίσω για την Ελλάδα» η πρόθεση της κυβέρνησης να μειώσει τα πρόστιμα του ΚΟΚ

«Βήμα πίσω για την Ελλάδα» χαρακτηρίζει το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) την πρόθεση της κυβέρνησης να μειώσει άμεσα -και μάλιστα στο μισό- τα ισχύοντα πρόστιμα του Κ.Ο.Κ., ακόμα και εκείνα που αφορούν σε σοβαρότατες και επικίνδυνες παραβάσεις όπως η υπερβολική ταχύτητα, η χρήση κινητών τηλεφώνων και η μη χρήση ζώνης-κράνους.

Ο Αντόνιο Αβενόζο, Εκτελεστικός Διευθυντής του ETSC, σχολιάζοντας την εξαγγελία της Ελληνικής Κυβέρνησης για την πρόθεση μείωσης των προστίμων ξεκαθάρισε ότι «η απόφαση αυτή θα είναι ένα βήμα πίσω για την Ελλάδα. Η υπερβολική ταχύτητα και η απόσπαση προσοχής αποτελούν κύριες αιτίες πρόκλησης συγκρούσεων και θανάτων στο δρόμο. Η μείωση των προστίμων στέλνει εντελώς λάθος μήνυμα. Καλούμε την Ελληνική Κυβέρνηση να αναθεωρήσει την απόφασή της».

Θορυβημένοι και έκπληκτοι για το θέμα δηλώνουν και οι άνθρωποι του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς».

«Η 11ετής πείρα του Ινστιτούτου «Πάνος Μυλωνάς» πάνω στο τόσο κρίσιμο για τη χώρα μας θέμα της κυκλοφοριακής αγωγής και της καλλιέργειας κουλτούρας οδικής ασφάλειας καθώς και ο συμβουλευτικός μας ρόλος σε Διεθνή Όργανα (ETSC, OHE, FIA) για την έρευνα και τη χάραξη πολιτικής στο ζήτημα της προστασίας της ζωής και της σωματικής ακεραιότητας όλων μας στο δρόμο, μας υποχρεώνουν να διατρανώσουμε την αντίθεσή μας στα σχέδια της κυβέρνησης που, κατά τη γνώμη μας, θα υπονομεύσουν -αν όχι θα αναχαιτίσουν- τις μέχρι σήμερα σημαντικές προσπάθειες που έχουν γίνει, και από το Ινστιτούτο ‘‘Πάνος Μυλωνάς’’, για την αντιμετώπιση της μάστιγας των τροχαίων συμβάντων στον τόπο μας» τονίζεται σε σχετική ανακοίνωση.

Όπως τονίζει το Ινστιτούτο, την ώρα που στην Ευρώπη και σε δεκάδες κράτη διεθνώς, αξιωματούχοι και φορείς κρούουν τον κώδωνα για τους κινδύνους από τις περικοπές στην αστυνόμευση και τη χαλάρωση των μέτρων για την οδική ασφάλεια, και ενώ η μία χώρα μετά την άλλη προχωρά σε αυστηροποίηση ποινών και αύξηση προστίμων (βλ. Αγγλία, Μάλτα κ.α.), η ελληνική κυβέρνηση αποφασίζει να κινηθεί αντίθετα στο ρεύμα, μειώνοντας δραστικά τα χρηματικά ποσά για παραβάσεις του Κ.Ο.Κ. χωρίς να ανακοινώνει ταυτόχρονα και αύξηση της αστυνόμευσης ή, έστω, ενός αυστηρότερου πλαισίου για την επιβολή των προστίμων αυτών.

Σύμφωνα πάντως με τον Ι.Ο.ΑΣ., το ύψος του προστίμου δεν μπορεί από μόνο του να επηρεάσει τη συμπεριφορά του οδηγού εάν δεν λειτουργούν και οι άλλοι μηχανισμοί του κράτους. Συνεπώς, οι αυστηρές ποινές τρομάζουν πράγματι τους δυνάμει παραβάτες, ωστόσο για να λειτουργήσουν αποτρεπτικά οι χρήστες του δρόμου θα πρέπει να γνωρίζουν ότι υλοποιούνται συστηματικά συχνοί τροχονομικοί έλεγχοι και επιβάλλεται ο νόμος. Η απουσία επαρκούς αστυνόμευσης σε συνδυασμό με «ευκολίες πληρωμής» και μικρά αντίτιμα, θα υπονομεύσει περαιτέρω και εν τέλει θα απαξιώσει τον ρυθμιστικό χαρακτήρα του ίδιου του Κ.Ο.Κ. Το αποτέλεσμα; Η σωστή και υπεύθυνη συμπεριφορά στο δρόμο θα γίνει συνώνυμη της ιδιοσυγκρασίας ή της προσωπικής επιλογής του κάθε οδηγού.

Σημειώνεται πως κάθε χρόνο πεθαίνουν στους δρόμους της ΕΕ 26.000 άνθρωποι, ενώ τουλάχιστον 135.000 είναι οι βαριά τραυματίες. Η χώρα μας, έπειτα από μια δεκαετία σημαντικής μείωσης σε απώλεια ζωών στην άσφαλτο, εξακολουθεί να παραμένει στις τελευταίες θέσεις της κατάταξης για την οδική ασφάλεια μεταξύ των 28.

«Απαξίωση της ανθρώπινης ζωής» και «λαϊκισμό» χαρακτήρισε μέσω του ΣΚΑΪ ο εκπαιδευτής οδικής συμπεριφοράς Τάσος Μαρκουΐζος, ευρύτερα γνωστός ως Ιαβέρης, την απόφαση του Νίκου Τόσκα για μείωση των προστίμων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, κατά 50%.

______________
* ΣΚΑΙ