ΕΛΑΣ: Θερμικές και "αύρες" στην αντιμετώπιση των Αντιεξουσιαστών.

Οι θερμικές κάμερες στα ελικόπτερα της ΕΛΑΣ κατέγραψαν (06/12) σε βιντεοληπτικό υλικό υψηλής ανάλυσης, αντιεξουσιαστές ως «αναρριχητές της στέγης» να εφορμούν με «τακτικές ανορθόδοξου πολέμου» σε καταδρομικές δράσεις, να πραγματοποιούν σφοδρές επιθέσεις με εκρηκτικές μολώτοφ κατά των Αστυνομικών, από ταράτσες κτηρίων, περιμετρικά της πλατείας των Εξαρχείων. Δύο οχήματα αντιμετώπισης διαδηλωτών, εισέρχονται στην πλατεία. Βρέθηκαν στην πρώτη γραμμή και με ρίψεις νερού αναχαίτισαν τους βάνδαλους κουκουλοφόρους οι οποίοι πραγματοποιούσαν τις δολοφονικές επιθέσεις με μολότοφ. Οι πρακτικές που ακολούθησαν οι ταραξίες, οδήγησε σε νέες τακτικές και επιχειρησιακό σχεδιασμό την ΕΛΑΣ.
Μια ομάδα περίπου 500 κουκουλοφόρων, προσδιορίζονται από την ΕΛΑΣ, όσοι είχαν καταλάβει ταράτσες πολυκατοικιών (06/12), με την ανοχή της «γειτονιάς»- στην «ομερτά» που επιβάλλουν στον «ανταρτοπόλεμο» που εφαρμόζουν- οι αντιεξουσιαστές που είχαν βρει πρόσβαση, περνώντας από κτήριο σε κτήριο, κατεδαφίζοντας μεσοτοιχίες. Στόχος των ταραξιών να αποτρέψουν τις Αστυνομικές Δυνάμεις και τα οχήματα της Πυροσβεστικής να επιχειρήσουν στα Εξάρχεια.
Αναφορές από υπηρεσίες επιφορτισμένες με τη συλλογή και αξιολόγηση πληροφοριών προσδιόριζαν έντονη κινητικότητα και προεργασία ατόμων του αντιεξουσιαστικού χώρου στην κατασκευή αυτοσχέδιων βομβών μολότοφ μεγάλης εκρηκτικότητας-εξαιρετικά επικίνδυνες- «στήνοντας» περίμετρο σε κτήρια περιμετρικά της πλ.Εξαρχείων. Στον επιχειρησιακό σχεδιασμό της ΕΛΑΣ- τις προηγούμενες ημέρες- αποφασίστηκε η χρήση των οχημάτων καταστολής ταραχών- «αύρες»-, η συνδρομή των οποίων κρίθηκε επιτυχής από το επιτελείο της ΕΛΑΣ, λειτουργώντας ενισχυτικά στις πεζές ένστολες ομάδες. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός, ότι παρά τη σφοδρή επίθεση με εκρηκτικές μολότοφ (έχουν στη σύσταση τους υλικά ταχείας ανάφλεξης, και είναι εξαιρετικά επικίνδυνες κατά την έκρηξή τους) από ταράτσες και από τα οδοφράγματα που είχαν στηθεί περιμετρικά της πλατείας, το σύστημα αυτοπυρόσβεσης που διαθέτουν τα συγκεκριμένα οχήματα, επέτρεψε να συνεχίσουν να επιχειρούν μέχρι την αποκατάσταση της τάξης στην περιοχή.
«Η επιχειρησιακή χρήση των συγκεκριμένων οχημάτων εξασφαλίζει ένα επιπλέον, κυρίως ψυχολογικό, προβάδισμα στην αντιμετώπιση εκτεταμένων επεισοδίων από μεγάλο αριθμό ατόμων, όπως στα πρόσφατα γεγονότα στην περιοχή των Εξαρχείων, με τη συνδρομή των συγκεκριμένων οχημάτων, να συμβάλει επιτυχώς, στην επιχειρησιακή αντιμετώπιση των ταραξιών» επισημαίνουν Ανώτατοι Αξιωματικοί της ΕΛΑΣ
Η Ελληνική Αστυνομία διαθέτει πέντε ειδικά οχήματα καταιονισμού ύδατος. Το πρώτο όχημα ρίψης νερού, ο ΑΙΑΣ, είναι της ισραηλινής εταιρείας «BAT», και αποκτήθηκε έναντι περίπου 300.000 ευρώ το Σεπτέμβριο του 2009, χωρίς όμως να χρησιμοποιηθεί. Επιχειρεί για πρώτη φορά στις κινητοποιήσεις κατά τη διάρκεια επεισοδίων στη περιοχή της Κερατέας (2010). Το όχημα, φέρει εκτοξευτήρα ύδατος υπό πίεση, από τη δεξαμενή 6τόνων νερού, το οποίο μπορεί να αναμιχθεί και με χρωστικές ή ερεθιστικές ουσίες-χωριτικότητας 100 κιλών-, προστατευτικές επιφάνειες και πτύο απομάκρυνσης εμποδίων, σύστημα καταγραφής βίντεο, βαλλιστική θωράκιση -κάτω από το σασί, στον ουρανό και τα παράθυρα- καθώς και σύστημα αυτοπυρόσβεσης με αφρό, σε περίπτωση ρίψης μολώτοφ. Μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή προγραμματίζονται τα δεδομένα και ανάλογα με τις «ανάγκες» και την ένταση των επεισοδίων καθορίζεται η πίεση του νερού σε τρεις διαφορετικές θέσεις- σύντομη ροή παλμών, συνεχή ροή παλμών και συνεχή ροή-.
Το 2012 το Υπουργείο Δημόσιας Τάξης, αγοράζει 4 επιπλέον οχήματα ίδιου τύπου, λευκού χρώματος, μικρότερης χωρητικότητας -δεξαμενή νερού των 1.000 λίτρων- φέρουν αντλία και προστατευτικά πλαίσια με συρματόπλεγμα στην καμπίνα για τους «ζωηρούς» διαδηλωτές, με το κόστος να ανέρχεται στις 380.000 ευρώ. Τα οχήματα καταστολής ταραχών, δεν έχουν ξεχωριστή ονομασία, ανταποκρίνονται σε συγκεκριμένο κωδικό κλήσης, ενώ βρίσκονται σε επιφυλακή κατά τη διάρκεια διαδηλώσεων ή άλλων μαζικών συναθροίσεων. Αξιωματικοί της ΕΛΑΣ, επισημαίνουν το γεγονός ότι «παρόμοιου τύπου οχήματα χρησιμοποιούνται εκτενώς, από αστυνομικές υπηρεσίες Ευρωπαϊκών κρατών, γιατί αποτελούν ένα ασφαλές αλλά και αποτελεσματικό μέσο διαχείρισης μαζικών επεισοδίων και διασφάλισης της τάξης. Μοναδική προϋπόθεση, λόγω του όγκου τους, απαιτείται επαρκής χώρος για την ευχερή κίνησή τους, με την επιχειρησιακή τους συνδρομή, σε κάθε περίπτωση να υποστηρίζεται και από πεζή δύναμη» καταλήγουν.
Για τον χειρισμό του κάθε οχήματος απαιτούνται δύο αστυνομικοί, εκ των οποίων ο οδηγός -κατέχει άδεια ικανότητας οδήγησης Γ’ κατηγορίας- και ο συνοδός οχήματος. Αμφότεροι οι χειριστές έχουν εκπαιδευτεί στο χειρισμό του οχήματος, ενώ γίνεται συντηρητική εκπαίδευσή τους ανά τακτά χρονικά διαστήματα ώστε να ανταποκρίνονται πλήρως τόσο στις απαιτήσεις χειρισμού όσο και στη χρήση των συστημάτων κάθε οχήματος. Συνολικά 40Αστυνομικοί έχουν λάβει τη σχετική εκπαίδευση.
Κατά την Μυθολογία, ο Πήγασος, το φτερωτό άλογο, γιος του Ποσειδώνα, μετέφερε τους κεραυνούς του Δία. Στη σύγχρονη Ελλάδα, ως ”Πήγασος ΙΙ” αναφέρονται τα 4 ελληνικής κατασκευής UAV, τα οποία διέθεσε –τότε- το καλοκαίρι του 2008, η Πολεμική Αεροπορία, για της ανάγκες της Πολιτικής Προστασίας, στο πρόγραμμα επιτήρησης μεγάλων περιοχών με σκοπό την έγκαιρη ειδοποίηση σε περιπτώσεις πυρκαγιών.
Στη συνέχεια, με την εμφάνιση του «κινήματος των Αγανακτισμένων» στο Σύνταγμα- Ιούνιος 2011- κατά τις μεγάλες πορείες διαμαρτυρίας, «επανέρχεται» η ανάγκη αγοράς μη επανδρωμένων αεροσκαφών. Το φθινόπωρο του 2011, Ανώτατοι Αξιωματικοί της ΕΛΑΣ, πραγματοποιούν συναντήσεις με εκπροσώπους ισραηλινής εταιρείας για την αγορά μη επανδρωμένου αεροσκάφους. Ωστόσο λόγω κόστους η αγορά δεν υλοποιήθηκε. Οι διαδικασίες επιταχύνθηκαν όμως, το διάστημα Υπουργίας του Νίκου Δένδια, ο οποίος με παρέμβασή του, το περασμένο καλοκαίρι (2013) είχε ζητήσει από τον ομόλογό του στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, τη διάθεση μη επανδρωμένου αεροσκάφους που διαθέτει υπηρεσία του Στρατού, στην επιχείρηση αναζήτησης των επικίνδυνων Αλβανών δραπετών από τη φυλακή Τρικάλων.
Σύμφωνα με πληροφορίες των «Π», «απόρρητο σχέδιο» του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης, περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός δικτύου μη επανδρωμένων αεροσκαφών – «drones»- για την ΕΛΑΣ. Οι ίδιες πηγές, αναφέρουν ότι κατά την πρόσφατη επίσκεψη του Υπουργού Δημόσιας Τάξης Βασίλη Κικίλια, στο Ισραήλ καθώς και στο ταξίδι του στο Λονδίνο- επέστρεψε τα ξημερώματα της Παρασκευής (12/12) συζητήθηκε εκ νέου η προμήθεια «drones». Ωστόσο, διευκρινίζεται ότι δεν έχει ακόμα οριστικοποιηθεί ο αριθμός και ο ακριβής τύπος των αεροσκαφών που θα επιλεγούν, ωστόσο προσδιορίζεται η προμήθειά τους, μέσα στο 2015.
Τον Φεβρουάριο του 2012 η ισραηλινή εταιρεία Israel Aerospace Industries (I.A.I.) παρουσίασε σε Ανώτατους Αξιωματικούς της ΕΛΑΣ,στην αεροπορική βάση στο Άκτιο το μη επανδρωμένο αεροσκάφος «Heron», ενώ τον περασμένο Οκτώβρη, πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο σεναρίου άσκησης, και σχετική επίδειξη δυνατοτήτων.
Πρόθεση των επιτελών της ΕΛ.ΑΣ. είναι να χρησιμοποιηθούν τα με επανδρωμένα αεροπλάνα στον έλεγχο των συνόρων, αλλά και σε αντιτρομοκρατικές επιχειρήσεις μέσα στον αστικό ιστό, αφού πρόκειται για πτητικές μηχανές που πετούν αθόρυβα, χωρίς να γίνονται αντιληπτές, μεταφέροντας εικόνα, ήχο και άλλα δεδομένα στο κέντρο επιχειρήσεων της ΕΛ.ΑΣ.