Τηλέφωνο “σωτηρίας” για τους Αστυνομικούς- Γραμμή ψυχολογικής στήριξης για Αστυνομικούς

Οι ψυχολόγοι της Αστυνομίας θα έχουν μία ενεργητική απόκριση στην κλήση του  ένστολου ενδιαφερόμενου.

Τηλεφωνικός αριθμός που σώζει ζωές. Τα προβλήματα ψυχής ενός ένοπλου αστυνομικού θα λύνονται ή θα προλαμβάνονται με ένα… ανώνυμο τηλεφώνημα, από τη σύζυγο, τα παιδιά, τους φίλους, τους συναδέλφους, ακόμη και από τον ίδιο που αντιλαμβάνεται ότι βρίσκεται σε μια κορύφωση προσωπικής κρίσης με ακαθόριστες ίσως και θανατηφόρες συνέπειες.

«Ο αστυνομικός δεν αποδεσμεύεται από τα προβλήματα και την πίεση, που δέχεται ο οποιοσδήποτε εργαζόμενος αυτή την εποχή. Υπάρχει όμως η ουσιαστική διαφορά ότι είναι ένοπλος, έρχεται σε επαφή με πολίτες και εφαρμόζει τον Νόμο. Σε μια κατάσταση ψυχολογικής πίεσης ή διαταραχών μπορεί να κάνει κακό σε άλλους αλλά και στον εαυτό του» εξηγούν ψυχολόγοι της ΕΛ.ΑΣ., οι οποίοι ανέλαβαν τη δημιουργία τετραψήφιας τηλεφωνικής γραμμής για την ψυχολογική υποστήριξη αστυνομικών, εν ενεργεία, αποστράτων και πολιτικών υπαλλήλων, όλο το 24ωρο από κάθε γωνιά της Ελλάδας, όπως εξαγγέλθηκε από την πολιτική και αστυνομική ηγεσία στο περιθώριο των ανακοινώσεων της αναδιάρθρωσης της ΕΛ.ΑΣ.

Στην περίπτωση ακραίων ψυχικών διαταραχών ή στιγμιαίας ψυχικής φόρτισης, ο ένστολος και κάθε άλλος πολίτης που είναι στα πρόθυρα ή έχει πάρει απόφαση να προβεί στο απονενοημένο διάβημα ή να κάνει κακό στους «αόρατους εχθρούς» του, αναζητά μια σανίδα σωτηρίας, ένα τηλεφώνημα της τελευταίας στιγμής που θα του δώσει την ελπίδα να μην πραγματοποιήσει τα αυτοκαταστροφικά σχέδιά του, εξηγούν εξειδικευμένοι αστυνομικοί.

Αυτό το ρόλο αισιοδοξεί η πολιτική και αστυνομική ηγεσία να παίξει η τηλεφωνική γραμμή επικοινωνίας αστυνομικών αλλά και μελών του περιβάλλοντός του, πουαντιλαμβάνονται κάποια δείγματα ασταθούς ψυχικής υγείας του δικού τους ανθρώπου και μέχρι σήμερα δεν τολμούσαν να «χτυπήσουν το καμπανάκι» φοβούμενοι τις αντιδράσεις, ενώ τώρα μπορούν να το κάνουν ανώνυμα και με απόλυτη εχεμύθεια στην τηλεφωνική γραμμή. «Είναι ευκολότερο να μιλούν σε κάποιον που δεν βλέπουν» δηλώνουν χαρακτηριστικά οι ψυχολόγοι της ΕΛ.ΑΣ..

Από τα μέσα Οκτωβρίου σε χώρο του Κεντρικού Ιατρείου Αθηνών του Αρχηγείου της ΕΛ.ΑΣ., θα λειτουργήσει πιλοτικά σε 24ωρη βάση με πανελλαδική κάλυψη, τηλεφωνική γραμμή, ο αριθμός της οποίας θα βγει τις επόμενες ημέρες. Ήδη έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες εκδήλωσης ενδιαφέροντος από στελέχη της ΕΛ.ΑΣ. που έχουν πτυχία ψυχολογίας ή άλλων ανθρωπιστικών επιστημών. Αρχικά τρεις ειδικευμένοι αστυνομικοί ανά βάρδια θα απαντούν τις κλήσεις εκείνων που χρειάζονται την βοήθειά τους.

Οι ψυχολόγοι θα έχουν μία ενεργητική απόκριση στην κλήση του ενδιαφερόμενου, θα έχουν μια ουδετερότητα, χωρίς αυστηρούς παρεμβατισμούς και θα διατηρούν τον έλεγχο της συνομιλίας προκειμένου να την οδηγήσουν στο σημείο ασφαλών συμπερασμάτων και το επιθυμητό αποτέλεσμα. Τους επόμενους μήνες αναμένεται να αυξηθεί ο αριθμό αυτών των αστυνομικών οι οποίοι αναμένεται να παρακολουθήσουν και προγράμματα εκπαίδευσης στο εξωτερικό σε αντίστοιχες γραμμές βοηθείας, που λειτουργούν για χρόνια.

Επισημαίνουν ότι στη διεθνή βιβλιογραφία παρατηρείται ότι το 1/3 από εκείνους που χρειάζονται βοήθεια την ζητούν και από αυτούς μόλις το 10% απευθύνεται σε ειδικούς για την επίλυση του προβλήματος. Τονίζεται ότι πολλές φορές το άτομο που έχει άμεσο πρόβλημα προβαίνει σε πληθώρα «μουγκών» κλήσεων ή σε φάρσες έως ότου ο ειδικός κερδίσει την εμπιστοσύνη του προκειμένου να «ανοιχθεί» και να δεχθεί την βοήθεια. Την ίδια ώρα σε τηλεδιασκέψεις, στελεχών της ΕΛ.ΑΣ. με αστυνομικούς διευθυντές της περιφέρειας τους τονίζεται να έχουν τα «μάτια τους ανοιχτά» προκειμένου να εντοπίζουν μικρά ή μεγάλα προβλήματα του προσωπικού, από τα οποία μπορεί να προέλθει μία «ανεπανόρθωτη κρίση» και να την προλαμβάνουν.

Σε εισηγητικό σημείωμα της η Διεύθυνση Υγειονομικού του Αρχηγείου της ΕΛ.ΑΣ. επισημαίνει: «Η ψυχική ενδυνάμωση του αστυνομικού είναι απαραίτητη  για να εκπληρώσει με επιτυχία  την πολύπλευρη και επικίνδυνη αποστολή του. Η φύση της εργασίας του είναι τέτοια που πολύ συχνά οι ανθρώπινες αντοχές δοκιμάζονται. Ο αστυνομικός χρειάζεται  να μπορεί  να αναγνωρίζει σε πρώιμο στάδιο τυχόν  δυσλειτουργικά σημάδια (σε επίπεδο σκέψης, συναισθηματικής κατάστασης, σωματοποιήσεων και συμπεριφοράς), όπως π.χ.  αυτά που οφείλονται σε μετατραυματική διαταραχή και με πρωτοβουλία του να απευθύνεται στις υπηρεσιακές δομές ψυχικής υγείας για ψυχοεκπαίδευση και καθοδήγηση. Η προστιθέμενη αξία της υπό σύστασης 24-ωρης τηλεφωνικής γραμμής,  έγκειται στην ανωνυμία, στη δυνατότητα χωρίς μετακίνηση  πανελλαδικής κάλυψης, στην ευκολία χρήσης,   ότι  δεν υπόκειται στην υπηρεσιακή ευχέρεια και δύναται να πραγματοποιηθεί  όλες τις  ώρες που βολεύουν ή το πιο σημαντικό, που κορυφώνεται η κατάσταση προσωπικής κρίσης (Μηχανισμός Παρέμβασης στην ΚΡΙΣΗ)».

Στελέχη της ΕΛ.ΑΣ. που έχουν αναλάβει να ολοκληρώσουν αυτή τη σημαντική πρωτοβουλία τονίζουν: «Η πίεση του δρόμου σε συνδυασμό με προσωπικά, οικογενειακά, οικονομικά προβλήματα, επιφέρουν ψυχολογικές μεταπτώσεις και κακές αντιδράσεις. Οι Ένοπλες Δυνάμεις έχουν τέτοια υπηρεσία εδώ και 15 χρόνια. Ένας πιλότος όταν διαπιστώνεται ότι είναι ψυχικά ‘πιεσμένος’, δεν πετάει, γιατί ένας αστυνομικός με αντίστοιχη πίεση να περιπολεί και μάλιστα ένοπλος».

___________

*του Παναγιώτη Σπυρόπουλου