Τέμπη: Ενημέρωση από το Σταθμάρχη Λάρισας 17 λεπτά πριν το δυστύχημα είχε ο Σταθμάρχης της Λάρισας

Η λεπτομέρειες στις καταθέσεις των υπαλλήλων βάρδιας του ΟΣΕ στο πλαίσιο της προανάκρισης για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη είναι αποκαλυπτικές για τα εγκληματικα λάθη που οδήγησαν στην τραγωδία

Όπως προκύπτει στις προανακριτικές καταθέσεις, ο σταθμάρχης βάρδιας των Νέων Πόρων Πιερίας, αντιλήφθηκε έγκαιρα σχεδόν 17λεπτα πριν τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών την αντίρροπη κίνηση στην ίδια γραμμή των δύο τρένων. Ήταν ο ίδιος που ειδοποίησε (28/02- 23:04) τον 59χρονο συνάδελφό του στο σταθμό της Λάρισας, χωρίς όμως να υπάρξει αντίδραση.

Όπως αποτυπώνεται στα έγγραφα και τις καταθέσεις στη δικογραφία που σχηματίστηκε, το βράδυ της Τρίτης (28/02) στις 23:04, ο σταθμάρχης των Νέων Πόρων ενημερώνει τον 59χρονο σταθμάρχη της Λάρισας στον ασύρματο για την κίνηση στην της εμπορικής αμαξοστοιχία με κατεύθυνση στην Αθήνα με τον αριθμό κίνησης. Η απάντηση από τον σταθμάρχη Λάρισα, «Οκ ελήφθη αυτό, καλώς…».

Ο σταθμάρχης της Λάρισας είχε 17 λεπτά στη διάθεσή του για να αποτρέψει το δυστύχημα, καθώς η σύγκρουση σημειώθηκε στις 23:21 (28/02). Ο 59χρονος Βασικής Σ., θεώρησε εγκληματικά εσφαλμένα όπως αποδείχθηκε, ότι είχε γυρίσει το κλειδί. Ωστόσο στην προανακριτική απολογία του είχε αναφέρει «ναι κατάλαβα ότι κάτι δεν πήγαινε καλά, άλλα δεν προλάβαινα να το σταματήσω».

Κατά την ταυτοποίηση των επιβαινόντων στην αμαξοστοιχία, διαπιστώθηκε ότι στο δρομολόγιο επέβαινε και προϊστάμενος τού ΟΣΕ. Η παρουσία του στο χώρο και οι αντιδράσεις του πριν από την πολύνεκρη σύγκρουση εξετάζονται στο πλαίσιο της έρευνας.

Σύμφωνα με τους ειδικούς εμπειρογνώμονες θα έπρεπε οι μηχανοδηγοί να ζητήσουν επιπλέον διευκρινίσεις για την πορεία του τρένου. Στις έρευνες οι καταγεγραμμένες συνομιλίες στο σταθμαρχείο της Λάρισας μεταξύ του σταθμάρχη, και των μηχανοδηγών εξετάζονται σχολαστικά και ερευνάται αν υπήρξε διαβίβαση και από το προϊσταμένου του τρένου.

Όπως προκύπτει από έγγραφα, στα τρένα δε λειτουργούσε το σύστημα της ραδιοεπικοινωνίας «GSMR»- χαρακτηρίζεται σημαντική, στην επικοινωνία των συρμών μεταξύ τους και το σταθμάρχη- το οποίο και θα αντικαθιστούσε το απαρχαιωμένο σύστημα «VHF», το οποίο συνεχίζουν να χρησιμοποιούν ακόμη οι συρμοί και οι σταθμοί, για να επικοινωνήσουν μεταξύ τους.

Με έγγραφο του ΟΣΕ με επισήμανση ως «εξαιρετικά επείγον», και ημερομηνία 18 Αυγούστου 2022 το οποίο είχε αποστέλλει ο παραιτηθείς Διευθύνων Σύμβουλος της ΟΣΕ, Σπύρος Πατέρας, στην Hellenic Train, η οποία έχει ευθύνη κυκλοφορίας των τρένων, ζητάει από την εταιρεία να θέσει σε εφαρμογή το σύστημα «GSMR», το οποίο και μπορεί να καλύψει όλη τη τριχιά από την Πάτρα στην Αθήνα, από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη και από εκεί μέχρι τον Προμαχώνα.

Ωστόσο, η Hellenic Train φέρεται να είχε υποστηρίξει ότι δεν είναι εκπαιδευμένο το προσωπικό, γεγονός που προκάλεσε την αντίδραση του ΟΣΕ, που σημειώνει στο έγγραφο ότι το προσωπικό ήταν κατάλληλα εκπαιδευμένο για την εφαρμογή του, με τον ΟΣΕ να ορίζει παράταση στη λειτουργία του συστήματος την 30ή Νοεμβρίου του 2022.