ΜΑΤ με πρόβλημα στον… κινητήρα

Η ανακατασκευή των παλιών λεωφορείων δεν είχε τα προσδοκώμενα αποτελέσματα, καθώς υπάρχουν αναφορές ακόμη και για ανάφλεξη

Ηταν την άνοιξη του 2020, στον απόηχο των γεγονότων στις Καστανιές Εβρου, όταν η Κομισιόν διά στόματος της εκπροσώπου της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ανακοίνωνε την οικονομική ενίσχυση της Ελλάδας με 700 εκατομμύρια ευρώ για την αντιμετώπιση της μεταναστευτικής κρίσης. Από το ποσό αυτό, τη μερίδα του λέοντος πήρε το υπουργείο Εθνικής Αμυνας, ενώ ένα μέρος των χρημάτων διατέθηκε για τον εκσυγχρονισμό των ΜΑΤ, που είχαν σηκώσει το μεγαλύτερο βάρος των επιχειρήσεων στα σύνορα.

Το πρόγραμμα χαρακτηρίστηκε ως «η αγορά της εικοσαετίας» για τα ΜΑΤ, με τον προϋπολογισμό του να αγγίζει τα 20 εκατ. ευρώ. Υλοποιήθηκε από τον τότε γενικό γραμματέα του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, Κωνσταντίνο Τσουβάλα, ο οποίος ολοκλήρωσε τη θητεία του στις αρχές Σεπτεμβρίου.

Η Διεύθυνση Αστυνομικών Επιχειρήσεων Αττικής (ΔΑΕΑ) στην οποία υπάγονται τα ΜΑΤ, καθώς και ορισμένες ακόμη υπηρεσίες πρώτης γραμμής, εξοπλίστηκαν με 22.000 νέα αλεξίσφαιρα γιλέκα, ασπίδες, κράνη, δακρυγόνα, ενώ αποφασίστηκε να γίνει η ανακατασκευή των περίπου 70 λεωφορείων –«κλούβες»– των ΜΑΤ, καθώς τα περισσότερα απ’ αυτά είχαν αγοραστεί την περίοδο 1999-2003. Η γενική ανακατασκευή των λεωφορείων κρίθηκε περισσότερο συμφέρουσα σε σύγκριση με τη λύση της αγοράς νέων.

Κατόπιν απόφασης του αρχηγείου, το έργο ανετέθη σε ιδιωτική εταιρεία και ξεκίνησε να υλοποιείται τον Μάρτιο του 2021. Τα αποτελέσματα της διαδικασίας, ωστόσο, δεν ήταν τα αναμενόμενα. Αστυνομικές πηγές, που πάντως δεν θέλησαν να κατονομαστούν, περιγράφουν στην «Κ» ότι τα οχήματα, μετά την ολοκλήρωση των εργασιών και την παράδοσή τους πίσω στις αρμόδιες Διευθύνσεις Αττικής και Θεσσαλονίκης, παρουσιάζουν σοβαρές τεχνικές βλάβες. Σε κάποιες περιπτώσεις έχουν καταγραφεί προβλήματα στεγανοποίησης, με αποτέλεσμα όταν βρέχει τα νερά να καταλήγουν στο εσωτερικό των οχημάτων.

Σοβαρές βλάβες

Πιο συχνά παρουσιάζουν βλάβη και τίθενται εκτός λειτουργίας οι εφεδρικοί κινητήρες που τροφοδοτούν με ρεύμα τα λεωφορεία, όταν αυτά δεν βρίσκονται σε κίνηση. Αποκαλυπτικές του προβλήματος είναι αναφορές αστυνομικών, που μιλούν ακόμη και για ανάφλεξη των κινητήρων με κίνδυνο να τυλιχτούν στις φλόγες ολόκληρες οι κλούβες και φυσικά να κινδυνεύσουν οι αστυνομικοί που επιβαίνουν σ’ αυτές. Προς ενίσχυση των ισχυρισμών τους επικαλούνται περιστατικό που συνέβη στην έδρα των ΜΑΤ στην Καισαριανή τον Ιούλιο, με τον οδηγό του λεωφορείου να καταφέρνει να σβήσει έγκαιρα τη φωτιά. Οι ίδιες πηγές ενημέρωσης σχολιάζουν δηκτικά ότι σε ορισμένες περιπτώσεις, στο πλαίσιο της μετασκευής, αντικαταστάθηκαν εξαρτήματα των οχημάτων που δεν έχριζαν αλλαγής και διατηρήθηκαν ανέπαφα άλλα που εμφάνιζαν προβλήματα λόγω παλαιότητας, φθοράς κ.λπ.

«Οσον αφορά την ανακατασκευή των υπηρεσιακών λεωφορείων, δυστυχώς τα αποτελέσματα δεν είναι τα προσδοκώμενα. Στην πλειονότητά τους τα υπηρεσιακά λεωφορεία με την επιστροφή τους από το αρμόδιο για την ανακατασκευή τους συνεργείο και με μόλις λίγες ώρες λειτουργίας έπρεπε να επιστρέψουν εκεί, καθώς σε πολλές περιπτώσεις οι βλάβες διαδέχονταν η μία την άλλη», αναφέρεται μεταξύ άλλων σε κείμενο που δημοσιεύθηκε τον Αύγουστο σε αστυνομικό περιοδικό.

 _____________________________

* του Γ.Σουλιώτη στην «Καθημερινή»