Εφαρμογή χιλιομετρικής χρέωση στα διόδια και στην Ελλάδα

Μετά τη διαλειτουργικότητα, ολοκληρώθηκε η υπηρεσία χιλιομετρικής χρέωσης στα διόδια του Εθνικού Οδικού Δικτύου, που εφαρμόζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Ο πρώτος που χρησιμοποίησε το νέο σύστημα Hybrid στην Ολυμπία Οδό, ήταν ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής . Στο όχημά του, τοποθετήθηκε πομποδέκτης, και από με συνοδηγό το Γενικό Γραμματέα Υποδομών, Γιώργο Καραγιάννη, διήλθαν από την έξοδο της Νέας Περάμου. Πρόκειται για ένα από τα σημεία στο οποίο λειτουργεί το σύστημα Hybrid, δεν υπάρχει μπάρα και ο οδηγός δεν ανακόπτει την πορεία του, κατά την διέλευσή του, ακούγεται ο ήχο αναγνώρισης του πομποδέκτη από το σύστημα .

Στα κεντρικά γραφεία του αυτοκινητόδρομου, τους υποδέχθηκαν ο CEO της Ολυμπία Οδός ΑΕ, Παναγιώτης Παπανικόλας και ο CEO της Ολυμπία Οδός Λειτουργία ΑΕ, Κώστας Παπανδρέου. Ακολούθησε η ξενάγησή τους στο Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας, και επίδειξη της ηλεκτρονικής υπηρεσίας του Olympia Pass, καθώς όταν το όχημα πέρασε από τα διόδια της Ελευσίνας, χρεώθηκε στο λογαριασμό του το ποσό των €2,10 και αντιστοιχεί στο τμήμα Ελευσίνα- Κινέτα , ωστόσο καθώς βγήκαν από την έξοδο της Ν. Περάμου, το σύστημα αναγνώρισε, υπολόγισε και πίστωσε πίσω στο λογαριασμό το ποσό €1,40 που αντιστοιχεί στο τμήμα Ν. Πέραμος – Κινέτα και ο λογαριασμός χρεώθηκε μόνο το ποσό της διαδρομής που πραγματοποίησε το όχημα €0,70.

Κοινωνικά δίκαιη η χιλιομετρική χρέωση

Σε δηλώσεις του ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, ανέφερε: «Από τις 4 Νοεμβρίου δώσαμε λύση σε ένα φαινομενικά “μικρό”, αλλά ουσιαστικά σημαντικό θέμα, από αυτά που λέμε της καθημερινότητας. Οι οδηγοί πλέον μπορούν με τον ένα πομποδέκτη, που ήδη διέθεταν, να περνούν από όλα τα διόδια σε όλους τους αυτοκινητόδρομους. Καινοτομήσαμε, κάνοντας αυτό που θα έπρεπε να είναι αυτονόητο: Η διαλειτουργικότητα των διοδίων έγινε πραγματικότητα.

Τώρα, επόμενος στόχος είναι η χιλιομετρική χρέωση. Και το πρώτο βήμα γίνεται σήμερα, στην Ολυμπία Οδό. Οι οδηγοί θα χρεώνονται μόνο για το τμήμα του δρόμου που χρησιμοποιούν. Έτσι θα διορθωθεί μία αδικία και λύνεται ένα ζήτημα που θέτουν οι πολίτες εδώ και χρόνια. Δεσμευθήκαμε για δίκαιη χρέωση των διοδίων με βάση την απόσταση και το κάνουμε πράξη. Το υβριδικό σύστημα της Ολυμπίας Οδού σημαίνει επίσης λιγότερες καθυστερήσεις, αφού το όχημα δε θα χρειάζεται να σταματήσει για να πληρώσει τα διόδια. Αυτό είναι το κοινωνικά δίκαιο και πλέον αρχίζει να γίνεται πραγματικότητα. Συγχαρητήρια σε όσους εργάστηκαν για αυτό».

Ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης από την πλευρά του, σημείωσε, ότι πρόκειται για «μία πολύ ιδιαίτερη ημέρα, γιατί μαζί με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, εγκαινιάσαμε ένα πρωτοποριακό σύστημα διοδίων χιλιομετρικής χρέωσης, το σύστημα ‘‘Hybrid’’ που παρουσιάζεται για πρώτη φορά για τα ελληνικά δεδομένα από την εταιρεία ‘‘Ολυμπία Οδός ΑΕ’’. Είναι μεγάλη μας χαρά γιατί, σε συνέχεια της λύσης που δώσαμε με τη χρήση ενός μόνο πομποδέκτη σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους της χώρας, προχωράμε και σε μία άλλη καινοτομία, τη χιλιομετρική χρέωση των διοδίων. Στόχος μας είναι να εκσυγχρονίζουμε τους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους και να αναβαθμίζουμε την ποιότητα των μετακινήσεων των πολιτών. Πλέον γίνονται πράξη οι μετακινήσεις χωρίς καθυστερήσεις, με περισσότερη ασφάλεια και με μία κοινωνικά δίκαιη μέθοδο χρέωσης διοδίων με βάση τη διανυθείσα απόσταση. Το σύστημα διοδίων χιλιομετρικής χρέωσης είναι ένα έργο ευρωπαϊκών προδιαγραφών και είναι σαφές ότι βρισκόμαστε σε συζητήσεις ώστε το επόμενο διάστημα να είναι εφικτή η ομαλή ενσωμάτωσή του στο σύνολο των αυτοκινητοδρόμων της χώρας».

Πώς λειτουργεί το σύστημα Hybrid της Ολυμπίας Οδού

Το «Υβριδικό Σύστημα Χιλιομετρικής Χρέωσης» (Hybrid ETC), είναι σύστημα χρέωσης με βάση τη διανυθείσα απόσταση, δέσμευση της Ολυμπίας Οδού, με την ολοκλήρωση της κατασκευής της Κορίνθου- Πατρών. Πρόκειται για την ενίσχυση του υπάρχοντος «ζωνικού» συστήματος με την εγκατάσταση «Ηλεκτρονικών Πυλών» (gantries) σε επιλεγμένες εξόδους του αυτοκινητόδρομου, έτσι ώστε οι συνδρομητές «Ο-pass» να χρεώνονται με βάση τη χιλιομετρική απόσταση που διανύουν.

Το εξοπλισμένο με πομποδέκτη όχημα διέρχεται από τον μετωπικό σταθμό, πληρώνει όλο το αντίτιμο της ζώνης χρέωσης και στην περίπτωση που βγει από τον αυτοκινητόδρομο πριν από το τέλος της συγκεκριμένης ζώνης, επιστρέφεται και πιστώνεται αυτόματα στον πομποδέκτη του το ποσό που αντιστοιχεί στην απόσταση που δεν διένυσε.

Το υβριδικό σύστημα χρησιμοποιεί αισθητήρες, κάμερες και συστήματα ενδοεπικοινωνίας εγκατεστημένα στους κόμβους εισόδου και εξόδου του αυτοκινητόδρομου. Βασίζεται στη δημιουργία «Ηλεκτρονικών Πυλών» με την χωροθέτηση διατάξεων προβόλων (μεταλλικού φορέα) και των απαραίτητων τεχνικών κτιρίων Η/Μ επί των υφιστάμενων σταθμών διοδίων. Για τη λειτουργία του συστήματος εγκαταστάθηκε τεχνολογικός εξοπλισμός – αισθητήρες, κάμερες και κεραίες τεχνολογίας DSRC- σε 13 ανισόπεδους κόμβους της Ολυμπίας Οδού και αφορά τα σημεία τους Ανισόπεδους Κόμβους Νέας Περάμου, Πάχης, Αγ. Θεοδώρων, Λουτρακίου, Επιδαύρου, Ζευγολατιού, Κιάτου, Δερβενίου, Ακράτας, Καλαβρύτων, Σελιανίτικων, Δρεπάνου και Ημικόμβος Μεγάρων.

Το υβριδικό σύστημα απευθύνεται στους κατόχους πομποδέκτη της Ολυμπίας Οδού και λειτουργεί αποκλειστικά με τη χρήση πομποδέκτη. Οι οδηγοί που επιλέγουν να πληρώνουν με μετρητά ή κάρτα, αναγκαστικά συνεχίζουν να χρεώνονται με το υφιστάμενο «ζωνικό σύστημα». Το υβριδικό σύστημα συνδυάζει κλειστό σύστημα χρέωσης με μπάρες (διατηρώντας το προηγούμενο σύστημα), με σύστημα ανοιχτής κυκλοφορίας Free-flow για να καταβάλλει τις επιστροφές.