Ανήμερα του Αγίου Νικολάου, Σάββατο 6η Δεκέμβρη 2008, στα Εξάρχεια. Από την απόσταση του χρόνου, και με τα ντοκουμέντα όπως έχουν καταγραφεί και όπως έχουν αποτιμηθεί τα περισταστικά, ο καθένας μπορεί να βγάλει τα δικά του συμπεράσματα για τα γεγονότα εκείνων των ημερών..
Μόλις 25 λεπτά μετά το θανάσιμο τραυματισμό του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου (06/12 2008), όπως καταγράφεται σε βίντεο το οποίο ανήρτησε στο διαδίκτυο ο χρήστης Fred L’Epee, (08/05 2009) σε προσωπικό λογαριασμό που διατηρεί, επικρατεί αναστάτωση στην περιοχή των Εξαρχείων. Όπως αυτοπροσδιορίζεται ο ίδιος, είναι “ένας ανεξάρτητος κινηματογραφιστής, και εικαστικός καλλιτέχνης, με οπτική στα πρότυπα του Διεθνούς πρωτοποριακού κινηματογραφου”.
Σε έκτακτο δελτίο, ο τηλεοπτικός σταθμός ALTER, μεταδίδει το γεγονός (06/12-21.50) με τηλεφωνικη σύνδεση από την περιοχή των Εξαρχείων. Στο διαδίκτυο καταγράφεται ως το “πιο τραγικό δελτίο της Ελληνικής τηλεόρασης”.
Η αναγγελία θανάτου του 15άχρονου Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου, έρχεται σχεδόν δύο ώρες μετά, από το Νοσοκομείο Ευαγγελισμός, ενώ καμία επίσημη ενημέρωση δεν είχε προηγηθεί από την ΕΛΑΣ και την ίδια στιγμή στα Εξάρχεια επικρατεί αναβρασμός, και επεισόδια είναι σε εξέλιξη.
Την επόμενη ημέρα (07/12), στο διαδίκτυο έχει αναρτηθεί βιντεοληπτικό υλικό, το οποίο έχει καταγραφεί από μπαλκόνι πολυκατοικίας, τη στιγμή που ο Επαμεινώνδας Κορκωνέας πυροβολεί και τραυματίζει θανάσιμα τον Αλέξανδρο Γρηγορόπουλο.
Ο δημοσιογράφος Γιάννης Μούτσος, τρία χρόνια μετά (2011) καταγράφει σε ένα ειδησεογραφικό ντοκυμαντερ τα όσα έγιναν το βράδυ της 6ης Δεκέμβρη (2008), από την διαμοίραση της είδησης ως γεγονός στα κοινωνικά δίκτυα, και την κάλυψη απο τα ΜΜΕ.
Όπως ο ίδιος ο δημοσιογράφος αναφέρει, «Τον Ιανουάριο του 2011, ολοκλήρωσα ένα ειδησεογραφικό ντοκιμαντερ διάρκειας 71λεπτών, για την επιρροή των κοινωνικών δικτύων (Twitter, Facebook, Youtube, Global Voices, blogs etc) στην κοινωνική κρίση και εξέγερση κατά τη διάρκεια των γεγονότων το Δεκέμβρη του 2008, στην Αθήνα, οπως εξελίχθηκαν μετά το θάνατο του 16άχρονου μαθητή Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου.
Το ντοκυμαντερ, αναλύει το μηχανισμό των social media και τη χρήση τους, στο συντονισμό την οργάνωση και το κίνητρο σε μεγάλη ομάδα ανθρώπων, ενω διερευνά το ρόλο των παραδοσιακών ΜΜΕ (της τηλεορασης εξειδικευμένα) στην προβολή των γεγονότων, συγκρητικά με τα εναλλακτικά μέσα.
Το ντοκυμαντερ, είναι προγραφή των γεγονότων που ακολούθησαν στην Ανατολική Μεσόγειο από την Τυνησία έως την Αίγυπτο και τη Λιβύη. Απεικονίζει με σαφήνεια τις τάσεις οι οποίες αναπτύχθηκαν στα κοινωνικά δίκτυα και την αυτοργάνωση ομάδων πολιτών, σε ρόλο “δημοσιογράφων”, στην ανάγκη να μεταδώσουν το “μήνυμα” όταν τα αυταρχικά καθεστώτα, επιχειρούν να λογοκρίνουν τις ειδήσεις”
Το ντοκυμαντερ, αναλύει το μηχανισμό των social media και τη χρήση τους, στο συντονισμό την οργάνωση και το κίνητρο σε μεγάλη ομάδα ανθρώπων, ενω διερευνά το ρόλο των παραδοσιακών ΜΜΕ (της τηλεορασης εξειδικευμένα) στην προβολή των γεγονότων, συγκρητικά με τα εναλλακτικά μέσα.
Το ντοκυμαντερ, είναι προγραφή των γεγονότων που ακολούθησαν στην Ανατολική Μεσόγειο από την Τυνησία έως την Αίγυπτο και τη Λιβύη. Απεικονίζει με σαφήνεια τις τάσεις οι οποίες αναπτύχθηκαν στα κοινωνικά δίκτυα και την αυτοργάνωση ομάδων πολιτών, σε ρόλο “δημοσιογράφων”, στην ανάγκη να μεταδώσουν το “μήνυμα” όταν τα αυταρχικά καθεστώτα, επιχειρούν να λογοκρίνουν τις ειδήσεις”
Το χρονικό της δίκης του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου, στο ΜΟΔ Άμφισσας, κατέγραψε σε ρεποτάζ της η Δικαστική Συντάκτης Κατερίνα Κατή. Κατα την ακροαματική διαδικασία, παρατέθηκαν τα στοιχεία όπως είχαν καταγραφεί από την αυτοψία στο χώρο, μαρτυρικές καταθέσει αυτοπτών, και οι απολογίες των κατηγορουμένων.
Σε κείμενο το οποίο υπογράφει ο φίλος του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου, Νίκος Ρωμανός, “Ρεκβιεμ για ένα ταξίδι χωρίς επιστροφή”, αναφέρεται εκτενώς στα όσα προηγήθηκαν το βραδυ ης 6ης Δεκεμβρη (2008).
Έχουν περάσει επτά χρόνια απο εκείνο το Σάββατο της 6ης Δεκέμβρη του 2008..
____
Μια οφειλόμενη απάντηση.. Εχω βρεθεί αρκετές φορές ως αποδέκτης σχολίων (δεν είναι ακριβής η “απόδοση”, αλλά θα περιοριστώ σε αυτό τον λεκτικό προσδιορισμό) στα κοινωνικά δίκτυα, για τη μεταδοση των γεγονότων εκείνων των ημερών..
Κάλυψα ειδησεογραφικά τα γεγονότα από την πρώτη μέχρι μέχρι και την τελευταία πορεία που διοργανώθηκε, στο πεζοδρόμιο επιβεβαιόντας την κάθε πληροφορία που μετέφερα δημόσια προς ενημέρωση της κοινής γνώμης- όπως κάνω όλα τα χρόνια στην πορεία μου.
Ο καθένας μπορεί να μου ασκεί κριτική, ακόμα και αρνητική. Αρεστή δεν επιδιώκω να είμαι- σε όλους- άλλωστε ο καθένας επιλέγει την πηγή ενημέρωσής του, και αυτή είναι η αξία της ελεύθερης επιλογής.
Πέρασαν επτά χρόνια (2015), τα στοιχεια του ρεπορταζ όπως τα μετέδωσα σε εκείνο το έκτακτο δελτίο, του ΤΣ ALTER επιβεβαιώνονται από τα ίδια τα γεγονότα. Αυτή είναι η δική μου (οφειλομενη) απαντηση.
Νάντια Αλεξίου.