“Βαβέλ” πάνω από το Αιγαίο: Επιβατικό αεροπλάνο δεν επικοινώνησε με τις ελληνικές αρχές, το αναχαίτισαν F-16|ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ*

Πρωτοφανής ιστορία ανευθυνότητας από επαγγελματίες πιλότους πολιτικής πτήσης αντιμετώπισε η ΠΑ λίγες ώρες μετά την πτώση του αεροσκάφους της Egyptair

image

Μία πρωτοφανής περίπτωση «αφηρημάδας» στην καλύτερη των περιπτώσεων και σοβαρού ελλείμματος επαγγελματισμού από επαγγελματίες πιλότους, οι οποίοι στα χέρια τους κρατούν τις ζωές εκατοντάδων αθώων ανθρώπων, συνέβη χθες αργά το απόγευμα, πάλι εντός του FIR Αθηνών και είχε ως αποτέλεσμα να ενεργοποιηθεί αμέσως και αποτελεσματικά η Πολεμικής μας Αεροπορία.
Πιο συγκεκριμένα, χθες το απόγευμα, περί τις 19:00, δηλ.λίγες μόνο ώρες μετά την απώλεια του ίχνους του μοιραίου Α-320 της Egyptair στα όρια των FIR Αθηνών και Καΐρου, ένα αεροσκάφος της Αμερικανικής εταιρείας Delta Airlines που εκτελούσε την πτήση Παρίσι (πάλι) – Κουβέϊτ και ενώ είχε εγκαταλείψει τον εναέριο χώρο της Αλβανίας κατευθυνόμενο προς νότο εντός του FIR Αθηνών, δεν ήλθε σε επαφή με τον έλεγχο της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, ως όφειλε.
Αμέσως ο υπεύθυνος ελεγκτής εναερίου κυκλοφορίας άρχισε να καλεί τους πιλότους του αεροσκάφους που ήταν πλέον ένα «άγνωστο ίχνος». Όπως μας αποκάλυψε πολύ υψηλόβαθμη αεροπορική πηγή, «προτού κάποιο ίχνος καθοριστεί ως renegate, αυτό πρέπει να πληροί ορισμένες «προϋποθέσεις» προς τούτο όπως εκτός του να μην έχει επικοινωνία , να έχει ακανόνιστη πορεία κ.λπ. Κάτι τέτοιο όμως δεν συνέβαινε με αποτέλεσμα να χαρακτηριστεί ως περίπτωση “communication lost” (=απώλεια επικοινωνιών)

Το χρονολόγιο του συμβάντος είναι το εξής:
— 19:10 εισήλθε εντός του FIR Αθηνών.
— 19:38 και παρά τις συνεχείς προσπάθειες να επικοινωνήσουν μαζί του, η ΥΠΑ ενημέρωσε την Πολεμική Αεροπορία, η οποία έδωσε “scrable” (=άμεση απογείωση) σε 2 μαχητικά αεροσκάφη ετοιμότητος F-16C Block.52 Plus της 115 Πτέρυγος Μάχης της Αεροπορικής Βάσεως της Σούδας.
— Στις 19:49 τα δύο μαχητικά «αναχαίτισαν» το επιβατικό αεροσκάφος σε ύψος 37.000 ποδών και είχαν οπτική επαφή μαζί του στα 7 ναυτ.μίλια Ανατολικώς της Σαντορίνης. Τότε το ελληνικό «ζευγάρι» των μαχητικών έλαβε θέσεις για τακτική αναχαίτιση, με τον «Νο.2» του σχηματισμού να λαμβάνει θέσει πίσω και ψηλότερα από το επιβατικό, «καλύπτοντας» έτσι τον επικεφαλής του Σχηματισμού «Νο.1» ο οποίος έπιασε θέση στο αριστερό μέρος του κόκπιτ, σε ασφαλή απόσταση από αυτό και κουνώντας τις πτέρυγές του, του αναβόσβηνε τα φώτα του. Οι πιλότοι έδειξαν να συνεγείρονται και να «ξυπνούν» από τον λήθαργό τους.
— Στις 19: 55, ο κυβερνήτης του αεροσκάφους γυρνά τον ασύρματο στη συχνότητα και αποκτά επαφή με τον ελεγκτή εναερίου κυκλοφορίας της ΥΠΑ.
— Στις 20:00, το αεροσκάφος χαρακτηρίστηκε «φίλιο» και δόθηκε εντολή στα μαχητικά να αποχωρήσουν, όπερ και εγένετο.
— Στις 20:10, το αεροσκάφος της Delta εξήλθε του FIR Αθηνών.

Συμφώνως με τις πληροφορίες μας, η ελληνική πλευρά ζήτησε εξηγήσεις από τους δύο πιλότους, οι οποίοι δικαιολογήθηκαν ότι ο έλεγχος του Ζάγκρεμπ, αποχαιρετώντας τους δεν τους…ενημέρωσε ότι έπρεπε να αλλάξουν συχνότητα και για το λόγο αυτό δεν απάντησαν σε καμία κλήση όταν διέρχονταν από τον εναέριο χώρο της Αλβανίας και αργότερα εντός της Ελλάδος μέχρι που αναχαιτίστηκαν και τότε…συνήλθαν.

Ασφαλώς αστειότητες που δεν συνάδουν καθόλου με επαγγελματίες. Για το λόγο αυτό η ελληνική πλευρά, η ΠΑ πιο συγκεκριμένα, συντάσσει επιστολή προς την εταιρεία σε πολύ αυστηρό ύφος, ζητώντας μάλιστα να της αποδοθεί από την αμερικανική εταιρεία και το κόστος καυσίμου που καταναλώθηκε από τα δύο μαχητικά κατά τη διαδικασία της αναχαιτίσεως του «αγνώστου ίχνους».


*Λεωνίδας Σ. Μπλαβερης, συντάκτης Άμυνας