Τέμπη: «Είμαι στην κάθοδο, είμαι καλά εδώ;» … χωρίς απάντηση από το Σταθμαρχείο της Λάρισας

Η έρευνα για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη συνεχίζεται και η κάθε πληροφορία και τα πειστήρια αξιολογούνται σχολαστικά καθώς και τα ηχητικά από τις ενδοεπικοινωνίες των μηχανοδηγών με το Σταθμαρχείο της Λάρισας

Λίγο πριν τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη,  τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου, το μοιραίο Intercity 62 άλλαξε σιδηροδρομική τροχιά και μπήκε στο ρεύμα καθόδου. Τότε ο μηχανοδηγός της επιβατικής αμαξοστοιχίας, απευθύνθηκε στο σταθμαρχείο Λάρισας.

«Είμαι στην κάθοδο, είμαι καλά εδώ;»

Ο μηχανοδηγός του Intercity 62 διαβιβάζει χαρακτηριστικά, «είμαι στην κάθοδο, είμαι καλά εδώ;», ωστόσο ο Σταθμάρχης Λάρισας όμως διακριβώνεται, δεν ανταποκρίθηκε σε απάντησή του. Οι δύο αμαξοστοιχίες συνέχισαν την αντίρροπη κυκλοφορία τους στην ίδια σιδηροδρομική γραμμή, και λίγα λεπτά αργότερα συγκρούστηκαν μετωπικά, με μεγάλη ταχύτητα (σσ 160χλμ/ωρα), στο ύψος του Ευαγγελισμού στα Τέμπη.

«Την ίδια μέρα είχε ξανακάνει λάθος»

Ωστόσο μια νέα καταγγελία, η οποία εφόσον αποδειχθεί, επιβαρύνει επιπλέον τον ήδη σε δυσχερή θέση, 59χρονο Σταθμάρχη Λάρισας, Βασίλη Σ.. Σύμφωνα με πρώην σταθμάρχη Βόλου, και ήμερα συνταξιούχο σιδηροδρομικό, Γιώργο Αποστολέρη, ο 59χρονος Σταθμάρχης Λάρισας, στην βάρδια το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου είχε την ίδια διαχείριση και σε αμαξοστοιχία του Προαστιακού με δρομολόγιο αμαξοστοιχίας σε τοπικό δρομολόγιο.

«Την ίδια μέρα έγινε αυτό το ολέθριο πάλι λάθος. Ίσως και από αυτή τη σύγχυση να ακολούθησε και η δεύτερη σύγχυση, λόγω της απειρίας του», επεσήμανε ο πρώην σταθμάρχης Βόλου, Γιώργος Αποστολέρης.

Όπως περιγράφεται, φέρεται ο 59χρονος Σταθμάρχης Λάρισας, να μπέρδεψε τα κλειδιά, θέτοντας στις ράγες τοπικό τρένο, στον προαστιακό της Λάρισας. Ωστόσο ο μηχανοδηγός αντιλήφθηκε το λάθος, και με κίνηση σε οπισθοπορεία, επανάφερε την αμαξοστοιχία στη ροή της κυκλοφορίας των σιδηροδρόμων.

«Ο μηχανοδηγός του προαστιακού μού το επεσήμανε κι εγώ του είπα να κάνει πίσω ώστε να επαναφέρω τα κλειδιά στην κύρια γραμμή» φέρεται σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες να ανέφερε ο σιδηροδρομικό υπάλληλος και παραδέχθηκε ο Σταθμάρχη Λάρισας, Βασίλη Σ..

Έρευνα στις φιάλες που εντοπίσθηκαν στα συντρίμμια της αμαξοστοιχίας IC62

Στο πλαίσιο της έρευνας έχει μπει και η έκρηξη που ακολούθησε της σύγκρουσης των δύο αμαξοστοιχιών. Οι φιάλες που εντοπίσθηκαν στα συντρίμμια του Intercity 62, έχουν παραληφθεί και εξετάζονται σε αποσαφήνιση των αιτιών της έκρηξης που αύξησε τον αριθμό των θυμάτων, με ειδικούς εμπειρογνώμονες οι οποίοι έχουν οριστεί να αναμένεται στο πόρισμά τους, να αποδώσουν την επιστημονική τους αποτίμηση.

Όπως εξηγούν ειδικοί, οι αμαξοστοιχίες κινούνται με μπαταρίες και καύσιμα. Κατά τη σύγκρουση των δύο τραίνων,  τα καύσιμα αναφλέγησαν και ως πυροδοτικος μηχανισμός προκάλεσαν την έκρηξη σε μπαταρίες και μετασχηματιστές (λόγω των αερίων). Κάποιες από τις φιάλες, παραπέμπουν σε αυτές που περιέχουν πεπιεσμένο αέρα για τα φρένα, ενώ η αναφέρεται ότι η ένταση της έκρηξης, μπορεί να σχετίζεται με τα λάδια που υπήρχαν στις δεξαμενές των αμαξοστοιχιών (σσ κάθε μηχανή διαθέτει περίπου 2,5 τόνους λαδιού), δηλαδή πέντε τόνοι λαδιού και στις δυο αμαξοστοιχίες.

Οι θερμοκρασίες που αναπτύχθηκαν (σσ 1300ºC από την επίσημη ενημέρωση του ΠΣ) ήταν τόσο υψηλές, που προκάλεσε λευκή φλόγα και κατά συνέπεια πολλούς περισσότερους νεκρούς στο σιδηροδρομικό δυστύχημα. Οι εμπειρογνώμονες αναμένεται να αξιολογήσουν όλα τα ευρήματα, στοιχεία, καταθέσεις και πειστήρια, μεταξύ των οποίων και τα ηχητικά, στο πλαίσιο της έρευνας, για την απόδοση της αιτίας και των ευθυνών που προκύπτουν.

Σε νεότερη ανακοίνωσή της η Hellenic Train (το βράδυ του Σαββάτου (04/03) διαψεύδει ότι εντοπίσθηκαν φιάλες.

Όπως καταγγέλλουν οι Σιδηροδρομικοί, έως και το 2017 υπήρχαν έξι σταθμάρχες- δύο στον τομέα της τηλεδιοίκησης, δύο στον τομέα της σηματοδότησης, ένας κεντρικός Σταθμάρχης ανά βάρδια κι ένας βοηθός- για να ελέγχουν το σιδηροδρομικό δίκτυο. Η λειτουργία με αυτή τη σύνθεση και το ανάλογο προσωπικό, απέτρεπε την πιθανότητα “λάθους”, καθώς υπήρχαν έξι εκπαιδευμένοι υπάλληλοι να επιβλέπουν και τα ηλεκτρονικά συστήματα.

Με έγγραφό της, η Πανελλήνια Ένωσης Σταθμαρχών είχε ζητήσει  να υπάρχει εμπειρότερος Σταθμάρχης ο οποίος θα τους επιτηρεί, ωστόσο η διοίκηση του ΟΣΕ είχε απορρίψει το αίτημά τους, επικρίνοντάς τους, με επίρριψη ευθυνών, ότι οι υπάλληλοι υπονόμευαν και συκοφαντούσαν το έργο ανάπτυξης του ΟΣΕ.