Η ανάκτηση των έργων τέχνης αποδιδεται ως ιστορική ημέρα, μετά την ανεύρεση των πινάκων από την Ελληνική Αστυνομία, και τη σύλληψη του κλέφτη που χωρίς καμία γνώση στα εικαστικά έργα, κατάφερε να διαρρήξει και να κλέψει ένα εμβληματικό μουσείο την Εθνική Πινακοθήκη
Στο Μέγαρο της Κατεχακη (29/06-11.00) σε Συνέντευξη Τύπου παρουσιάστηκαν τα δύο έργα τέχνης και έγινε αναφορά στον τρόπο που οι Υπηρεσίες εντόπισαν το δράστη ο οποίος συνελήφθη και υπέδειξε το σημείο που είχε αποκρυψει τους δυο πινκες του Picasso και του Mondrian εννέα χρόνια μετά τη διάρρηξη και κλοπή από την Εθνική Πινακοθήκη (09/01 2012)
Η ανάκτηση των κλαπεντων έργων, με καθ ομολογίαν δράστη έναν κλέφτη του κοινού ποινικού, ο οποίος βιοπορίζεται ως ελαιοχρωματιστής, αποτελεί σημαντική εξέλιξη και ως αποτροπή των λαθών για το μέλλον.
Πλέον στην Εθνική Πινακοθήκη έχει εγκατασταθεί σύστημα φωτοκυττάρων και με την οποιαδήποτε κίνηση σε μικρή απόσταση από τα έργα τέχνης ενεργοποιείτε άμεσα συναγερμό με αισθητήρες κίνησης με ευαισθησία στο φως και στις αναταράξεις ενώ κάμερες ασφαλείας υψηλής ανάλυσης με θερμική ευαισθησία επιτηρούν το χώρο σε 24ωρη βάση. Τα στοιχεία από τις λήψεις αναλύονται σε υπολογιστικό πρόγραμμα και ενημερώσει τη βάση δεδομένων ενώ υπάρχει άμεση διασύνδεση με το Κέντρο λήψης σημάτων και την Αστυνομία.
Ο 49χρονος Γιώργου Σαρματζόπουλου, οικοδόμος, χωρισμένος πατέρας δύο παιδιών είναι ο δράστης της κλοπής του Picasso και του Mondrian στην “κλοπή του αιώνα” από την Εθνική Πινακοθήκη. Ο Σαρματζόπουλου, στο παρελθόν είχε απασχολήσει για κλοπές σε καταστήματα. Οπως υποστήριξε για περίπου έξι μήνες παρακολουθούσε τους φύλακες και το προσωπικό της Εθνικής Πινακοθήκης για να γνωρίζει λεπτομερώς το πρόγραμμά τους, ενώ είχε παρατηρήσει τη λειτουργία και την εγκατάσταση στις κάμερες και τη διαρρύθμιση στους χώρους.
Όπως ομολόγησε και περιέγραψε μετέβη στην Εθνική Πινακοθήκη (09/09 2012) με το ΜΕΤΡΟ τοποθέτησε τα έργα σε σάκο και αναχώρησε πάλι με το ΜΕΤΡΟ. Τα κλεμμένα έργα τα είχε κρύψει σε ρεματιά στον Κουβαρά ωστόσο υποστηριξε το είχε βάρος στην συνείδησή του.
Το τρίτο έργο σε χαρτί, πέννα με αραιωμένη σέπια, διαστάσεων 27 επί 16,8 του Ιταλού Guglielmo Caccia (Moncalvo) και απεικονίζει τον Άγιο Diego de Alcala σε έκσταση το απέρριψε στην τουαλέτα καθώς θεωρούσε οτι το κατέστρεψε.
Η επιλογή των έργων ήταν τυχαία σύμφωνα με τα όσα προέκυψαν στις έρευνες ενώ διαπιστώθηκε ότι ο δράστης επισκεπτόταν συχνά την Βρετανία και την Ολλανδία. Υπο την ανησυχία των Αρχών να τον “χασουν” καθώς την επόμενη της σύλληψής του (29/06) είχε προγραμματίσει νέο ταξίδι στην Ολλανδία προχώρησαν στην προσαγωγή του. Ο ίδιος υποστηρίζει ότι είχε πάθος με τα έργα τέχνης και εκλεψε τους πίνακες τυχαία καθώς ήθελε να τους έχει στο σπίτι του.
Τα έργα τέχνης του Πικάσο, του Μοντριάν και του Ιταλού Guglielmo Caccia (Moncalvo) ήταν κρυμμένα στην κρύπτη μέσα στην τουαλέτα της οικίας του. Τα είχε συσκευάσει και τα μετέφερε στην ρεματιά μετά από δημοσιεύματα τον περασμένο Ιανουάριο καθώς φοβήθηκε ότι θα τον εντοπίσουν οι Αρχές.
Ωστόσο η αντιμετώπιση των έργων τέχνης από τους Αστυνομικούς στη διάρκεια της συνέντευξης τύπου προκάλεσε αντιδράσεις στο χώρο της τέχνης. Καθώς τα έργα μεταφέρθηκαν χωρίς καμία προσοχή με γυμνά χέρια και στήθηκαν για να φωτογραφηθούν ενώ κατά την τοποθέτηση του το έργο του Picasso έπεσε από το τραπέζι που τα είχαν τοποθετήσει.