Αποδόθηκε ως η ” κλοπή του αιώνα” καθώς οι δράστες είχαν καταφέρει να αφαιρέσουν μεταξύ άλλων έναν πίνακα του Picasso και έναν του Mondrian εκθέματα της Εθνικής Πινακοθήκης
Οι δύο πίνακες εντοπίσθηκαν ύστερα από πληροφόρηση του Τμήματος Δίωξης Ληστειών και Εγκλημάτων κατά Ιδιοκτησίας του ΥΔΕΖΙ και βρίσκονται πλέον στην κυριότητα της ΕΛ.ΑΣ.
Σύμφωνα με πληροφορίες του NantiaReport.gr άνδρας 49ετων κάτοικος Πόρτο Ράφτη ταυτοποιήθηκε ως δράστης εντοπίσθηκε και προσήχθη στην Ασφάλεια Αττικής όπου παραδέχθηκε τη συμμετοχή του στην κλοπή, και συνελήφθη. Κατά το παρελθόν είχε απασχολήσει για ανάλογη υπόθεση κλοπής, ενώ ο ίδιος υπέδειξε το χώρο που είχε αποθηκεύσει τα δύο έργα τέχνης- τον πίνακα του Picasso και τον πίνακα του Mondrian σε οίκημα κρυπρη εντός ρεματιάς, στην περιοχή της Λαυρεωτικής στην Κερατέα όπου εντοπίσθηκαν και κατασχέθηκαν.
Οι Αξιωματικοί που είχαν αναλάβει τη διερεύνηση τότε της υπόθεσης έχουν όλοι αποστρατευτεί ωστόσο η υπόθεση παρέμενε ανοιχτή και η έρευνα ήταν σε εξέλιξη από το ΥΔΕΖΙ 2ο της ΔΑΑ και την Γ Διευθυνση Αντίκαασκοπειας της ΕΥΠ, έχοντας ενεργοποιήσει όλους τους συνδέσμους που διέθεταν στα δίκτυα της αρχαιοκαπηλίας και των παράνομων αγοραπωλησιών έργων τέχνης για να καταλήξουν στους φυσικούς αυτουργούς και τον εντολοδόχο της κλοπής.
Ήταν ξημερώματα 9ης Ιανουαρίου 2012 και 45ημερς πριν τα εγκαίνια της νεας Εθνικής Πινακοθήκης όταν διαπιστώθηκε η κλοπή του πίνακα των €20.000.000, που είχε φιλοτεχνηθεί το 1939 από τον Picasso και ήταν δωρεά του προς τον ελληνικό λαό για την αντίστασή του στην Κατοχή. Καθώς και για άλλα δύο έργα -ο «Ανεμόμυλος Στάμμερ» (1905) από την πρώτη περίοδο του Ολλανδού Pitt Mondrian, κι ένα σχέδιο θρησκευτικής απεικόνισης του Ιταλού Goulielmo Katsia.
Το βιντεοληπτικό υλικό από τις κάμερες είχε καταγράψει το δράστη με το κοπίδι στο χέρι να σκίζει με επιμέλεια τα τελάρα και στους τρεις πίνακες και να τους τυλίγει. Τοτε οι ερευνητές της υπόθεσης είχαν “δει” τον ψηλό, λεπτό, σχετικά μέσης ηλικίας, δράστη ο οποίος με αριστοτεχνικές κινήσεις έδρασεαπαρατήρητος. Στο χώρο οι ιχνηλάτες τις ΔΕΕ είχαν περισυλλέξει, 12 αταυτοποίητα δείγματα DNA και πέντε ίχνη από σόλες παπουτσιών, εκείνη τη νύχτα.
Ο δράστης είχε καταγραφεί να εισβάλλει στην Εθνική Πινακοθήκη από μπαλκονόπορτα χωρίς να έχει παραβιάσει την κλειδαριά με το συμπέρασμα των ερευνητών είτε ότι έφερε αντικλείδι ειτε ήταν “καταρτισμένος” στο άνοιγμα κλειδαριών.
Οι ερευνητές της υπόθεσης είχαν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι, ο ψηλόλιγνος κουκουλοφόρος με το κοπίδι και ο κανονικών διαστάσεων τσιλιαδόρος, είχαν διαπράξει την “κλοπή του αιώνα” ωστόσο τα έργα έμειναν στα χέρια του ηθικού αυτουργού και εντολέα, καθώς δεν κατάφεραν να τα πουλήσουν σε παράνομη αγοραπωλησία έργων τέχνης. Πληροφορίες ανέφεραν ότι είχε γίνει προσπάθεια να πωληθούν στη μαύρη αγορά χωρίς αποτέλεσμα καθώς τα έργα ήταν.. κλεμμένα.
Η Ελληνική Αστυνομία και η Γ Διεύθυνση Αντικατασκοπείας της ΕΥΠ κατέβαλλαν συνεχώς προσπάθεια για να εντοπίσουν τα κλεμμένα έργα τέχνης και να επιστρέψουν στην ανακαινισμένη πλέον Εθνική Πινακοθήκη, η οποία εγκαινιάστηκε (25/03) στη συμπλήρωση δηλαδή των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821.
Την Τρίτη (29/06-11.00) στην Αίθουσα Τύπου του Μεγάρου της Κατεχάκη, συνέντευξη Τύπου πρόκειται να παραχωρήσουν ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοίδης και η Υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη αναφορικά με λεπτομέρειες για τη σύλληψη και τον εντοπισμό των κλεμμένων έργων τέχνης.