Από 1ης Ιουλίου υποχρεωτική η Ναυαγοσωστική κάλυψη, αλλά … οι πύργοι μένουν άδειοι- Καταγγελίες Ναυαγοσωστών

Η ναυαγοσωστική περίοδος ξεκίνησε από 1ης Ιουλίου (φέτος) λόγω των μέτρων κορωνοϊού, ωστόσο οι συνθήκες κάλυψης οδηγούν τους Ναυαγοσώστες σε σοβαρές καταγγελίες

Ένα εποχικό επάγγελμα με μεγάλη ευθύνη και θετική ανταπόκριση, είναι αυτό του Ναυαγοσώστη. Ο κορωναϊός ωστόσο, φέτος έχει επηρεάσει και τους .. Ναυαγοσώστες τη σεζόν 2020. Αρχικά οι Ναυαγοσωστικές Ακαδημίες υποχρεώθηκαν να παραμείνουν σε αναστολή από την πρώτη εβδομάδα έναρξης των μέτρων καθώς τα κολυμβητήρια έκλεισαν για το κοινό, με τα μαθήματα να μεταφέρονται σε διαδικτυακές συνδέσεις με θεωρητικά μαθήματα. Επίσης το γεγονός ότι οι εξετάσεις των Επαγγελματιών Ναυαγοσωστών διεξάγονται από τα κατά τόπους Λιμεναρχεία, ο υποχρεωτικός κατ οίκον περιορισμός και οι κοινωνικές αποστάσεις που επιβλήθηκαν, είχαν αποτέλεσμα και τη ματαίωσή τους, με αποτέλεσμα να είχε ξεκινήσει η καλοκαιρινή περίοδος και τα Λιμεναρχεία λόγω φόρτου εργασίας της θερινής περιόδου να μην πραγματοποιούν εξετάσεις .  Ωστόσο μετά από πιέσεις των υποψηφίων και τον Ναυαγοσωστικών Ακαδημιών- προσδιορίσθηκαν την τελευταία ημέρα του Ιουνίου (29/6) – σε ελάχιστες ημερομηνίες και περιορισμένα Λιμεναρχεία εξετάσεις Ναυαγοσωστών.

Όπως επισημαίνουν σε ανακοινώσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος από τα τοπικά Λιμεναρχεία τα οποία ανακοίνωσαν ημερομηνίες εξετάσεων, «κατά τη διενέργεια των προφορικών εξετάσεων θα εφαρμοστούν τα μέτρα προστασίας που ορίζονται και οι κανόνες τήρησης αποστάσεων για τον περιορισμό της διασποράς του κορονοϊού», το οποίο είχε ως αποτέλεσμα και τον περιορισμένο αριθμό εξεταζομένων. Ενδεικτικό ότι για την Αττική, το Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά λόγω την έναρξης θερινής -τουριστικής περιόδου και μεγάλου όγκου υποχρεώσεων, έχει ορίσει ημερομηνία τη Δευτέρα 29 Σεπτεμβρίου 2020, δύο ημέρες πριν την επίσημη έναρξη Ναυαγοσωστικής κάλυψης σύμφωνα με την τροποποίηση της σχετικής διάταξης- από 1ης Ιουλίου εώς 31 Σεπτεμβρίου . Το Λιμεναρχείο Γλυφάδας εξέδωσε ημερομηνία για τις 9 Ιουλίου 2020 ενώ το Λιμεναρχείο Ραφήνας όρισε σε 12 άτομα μέγιστο αριθμό υποψηφίων στην ημερομηνία του Ιουλίου .

Ωστόσο φέτος, κι ενώ υπάρχουν διαθέσιμοι ναυαγοσώστες προς εργασία τόσο οι Δήμοι όσο και οι ανάδοχοι -εταιρείες – μειώνοντας τις αμοιβές που προτίθενται να καταβάλλουν επικαλούμενοι τον “κορωνοϊό”, επιλέγουν να αφήνουν κενά σε ναυαγοσωστικούς πύργους από το να καλύψουν οικονομικά τους Ναυαγοσώστες. Επωδός τους για τις μειωμένες καταβολές ημερομισθίου η επωδός, ότι οι λουόμενοι και ο κόσμος στις παραλίες είναι λιγότερος από τα προηγούμενα χρόνια, με αυθαίρετη αναγωγή ότι και ο κίνδυνος ατυχήματος ή πνιγμού είναι πιο περιορισμένος- και χωρίς να αναγνωρίζουν την αύξηση κατά μία ώρα ημερησίως στις ώρες που προβλέπεται παρουσία ναυαγοσώστη στους πύργους των ακτών. Ενώ από τον ΠΟΥ στο πλαίσιο των μέτρων προστασίας και περιορισμού της διάδοσης του κορωναϊού, όπως έχουν ανακοινωθεί από τον ΠΟΥ στην παροχή των Πρώτων Βοηθειών, έχει γίνει τροποποίηση στις ενέργειες ανταπόκρισης παροχής ΚΑΡΠΑ, καθώς οι ναυαγοσώστες έρχονται σε άμεση επαφή με το άτομο που βρίσκεται σε κίνδυνο εντός υδάτινου περιβάλλοντος . Από την πλευρά τους οι επαγγελματίες ναυαγοσώστες αξιώνουν να τους καταβληθούν απολαβές ανάλογες με το λειτούργημα που ασκούν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους .

Τα στοιχεία ωστόσο του Λιμενικού αυταπόδεικτο της κατάστασης, καθώς είναι γεγονός ότι μέχρι σήμερα οι λουόμενοι που έχουν βρεθεί σε κίνδυνο μέσα στο νερό ή και έχουν ανασυρθεί αναίσθητοι με αιτία θανάτου τον πνιγμό, είναι πολλοί περισσότεροι από το αντίστοιχο διάστημα του 2019 και του 2018 .  Το παράδοξο είναι ότι αν και συντρέχουν αστικές και ποινικές ευθύνες, κατά την ισχύουσα νομοθεσία, οξ παραβάτες υπόκεινται σε επιβολή προστίμου- για μη επανδρωμένο πύργο – και το ποσό ανέρχεται σε ύψος στις €15.000 για τη σεζόν . Ωστόσο τα πρόστιμα σε περιπτώσεις ευθύνης του Δήμου, από τα κατά τόπους Λιμεναρχεία δεν αποδίδονται στο ακέραιο , επιβάλλονται μικρότερα πρόστιμα, εκτός και αν προκύψει περιστατικό πνιγμού . Σε αυτή την περίπτωση επιβάλλεται βαρύ πρόστιμο, και για την μη επάνδρωση του Ναυαγοσωστικού Πύργου.

Κι ενώ η ναυαγοσωστική περίοδος είναι σε ισχύ από 1ης Ιουλίου επίσημα (θέτοντας στη διακριτική ευχέρεια του Δήμου ή του επιχειρηματία να ορίσει ναυαγοσωστική κάλυψη από 1ης Ιουνίου)  , οι καταγγελίες Ναυαγοσωστών οι οποίοι έχουν επιλέξει να εργαστούν την καλοκαιρινή σεζον , εντοπίζει και άλλα ..”παράδοξα”. Σε πύργο ξενοδοχείου στην Αττική, δύο ναυαγοσώστες, μοιράζονται το πενθήμερο ή εξαήμερο με τρεις ή τέσσερις ημέρες ο καθένας την βδομάδα, στο ωράριο όπως ορίζεται με την τροποποίηση του σχετικού εδαφίου από τις 10πμ- 18.00μμ. Η πληρωμή του Ιουνίου τους απέφερε €525 και με μισά ένσημα για το μήνα! Ανάλογες καταγγελίες έχουν υποβληθεί και για καλύψεις της νησιωτικής χώρας.

Σε άλλη περίπτωση  Ναυαγοσωστικής κάλυψης εταιρείας της Βορείου Ελλάδος, στο μεγαλύτερο νησί των Κυκλάδων, η σύμβαση που ζητήθηκε να υπογραφεί από το Ναυαγοσώστη ήταν πλασματική όπως προέκυψε στη συνέχεια, καθώς περιελάμβανε κάλυψη Πέμπτη με Δευτέρα- μέχρι τέλος Σεπτέμβρη όπως προβλέπεται – ωστόσο ζητήθηκε να εργαστεί χωρίς (ούτε) μια ημέρα ρεπό.

Στα νέα προβλήματα λόγων κορωναϊου, και τα ήδη “γνωστά” προηγούμενων ετών παραμένουν, καθώς στην επιθεώρηση εργασίας, υπάρχουν καταγγελίες από υποψήφιους για εργασία Ναυαγοσώστες σε καλύψεις παραλίας και ακτής επιχειρήσεων και ξενοδοχείων, που αξιώνουν ο Ναυαγοσώστης να παίρνει παραγγελίες σερβιτόρου, να  μοιράζει πετσέτες, να ανοίγει και να διορθώνει ομπρέλες, να κάνει το pool boy σε πισίνες και πάρεργα τα οποία απαγορεύονται από το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο.  Και όλα αυτά, ενώ είναι δεδομένο ότι ο Ναυαγοσώστης θα είναι ο πρώτος ο οποίος θα κληθεί να απολογηθεί Ενώπιον των Αρχών και του Εισαγγελέα, για τη θέση του κατά το χρόνο που του σε ενδεχόμενο ατυχήματος ή δυστυχήματος.

Όπως επισημαίνουν καλά γνωρίζοντες τόσο τις συνθήκες εργασίας από την πλευρά των ναυαγοσωστών όσο και τις απαιτήσεις των αναδόχων και ιδιοκτητών επιχειρήσεων που αξιώνουν ναυαγοσωστική κάλυψη, οφείλει η πολιτεία να ασχοληθεί σοβαρά με τον κλάδο των επαγγελματιών ναυαγοσωστών, σε μια χώρα με έκταση 15.147 χλμ ακτογραμμής, καθώς σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία (2020) από την Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης (ΕΕΠΦ), Εθνικό Χειριστή του Διεθνούς Προγράμματος «Γαλάζια Σημαία» η Ελλάδα κατέχει τη 2η θέση παγκοσμίως ανάμεσα σε 47 χώρες με 497 βραβευμένες ακτές με Γαλάζια Σημαία, και αποτελεί πόλο έλξης τουριστών από όλο τον κόσμο. Η ασφάλεια των λουομένων και των πολιτών που βρίσκονται και απολαμβάνουν τόσο τη θάλασσα όσο  και τη δροσιά τη πισίνας, προέχει και οφείλουν οι υπεύθυνοι να λάβουν σοβαρά υπόψιν τους το έργο που επιτελούν οι επαγγελματίες Ναυαγοσώστες.