“Άλλο ένα καλοκαίρι χωρίς κανόνες υγιεινής και ασφάλειας στο πυροσβεστικό προσωπικό”

Επιστολή προς τον Υπουργό Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη, Βασίλη Κικίλια, απέστειλε η Ένωσης Αξιωματικών του Πυροσβεστικού Σώματος με αφορμή τον τραυματισμός Πυροσβέστη,  κατά τη διάρκεια κατάσβεσης πυρκαγιάς σε πεδίο βολής στην Καστοριά

Με αποδέκτη τον αρμόδιο Υπουργό Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη, Βασίλη Κικίλια, η Ένωσης Αξιωματικών του Πυροσβεστικού Σώματος απέστειλε επιστολή (28/08) με αφορμή τον τραυματισμό από έκρηξη βλήματος στο πεδίο βολής Καστοριάς (28/8) επαναφέροντας το αίτημά τους να χαρακτηριστεί το επάγγελμά τους, «ιδιαίτερα επικίνδυνο και ανθυγιεινό»

«Το πυροσβεστικό προσωπικό  σε όλη τη  χώρα δίνει και αυτό το καλοκαίρι με αυταπάρνηση και υψηλό επαγγελματισμό, σκληρές μάχες  σε όλα τα πύρινα μέτωπα στη χώρα, υπό το βάρος των γνωστών  υστερήσεων σε μέσα και εξοπλισμό. Ο τελευταίος τραυματισμός του συναδέλφου,  κατά τη διάρκεια κατάσβεσης πυρκαγιάς στην Καστοριά, από έκρηξη βλήματος, επαναφέρει “με δραματικό τρόπο”  το ιδιαίτερα επικίνδυνο και ανθυγιεινό του επαγγελματικού μας “πεδίου”. Και  επειδή οι “εγγενείς συνθήκες” του πυροσβεστικού επαγγέλματος δεν μπορούν να σταματήσουν να είναι επικίνδυνες και ανθυγιεινές,  αυτό που η Πολιτεία μπορεί να μας διασφαλίσει είναι θεσμικό πλαίσιο κανόνων υγιεινής και ασφάλειας, που  θα περιορίζουν όσο το δυνατόν περισσότερο την έκθεση των συναδέλφων σε αυτές. Δυστυχώς παρά τις κατά καιρούς υποσχέσεις, η Πολιτεία δεν  έχει υλοποιήσει μέχρι σήμερα  τίποτα προς αυτή την κατεύθυνση.

Χαρακτηριστικό και ιδιαίτερα επίκαιρο είναι το απόσπασμα από  επιστολή που είχαμε αποστείλει στις 28-09-2010 προς τον  Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και κοινοποιήσαμε προς τον τότε προκάτοχό σας, καθώς στο Σώμα  Επιθεώρησης Εργασίας:

“Με το άρθρο 68 του Ν.3863/2010 προβλέπεται ότι στις συμβάσεις που θα συνάπτει το Δημόσιο με τους εργολάβους καθαριότητας θα πρέπει να τίθεται και ειδικός όρος για την εφαρμογή των διατάξεων της εργατικής και ασφαλιστικής νομοθεσίας και της νομοθεσίας περί υγείας και
ασφάλειας των εργαζομένων και πρόληψης του επαγγελματικού κινδύνου. ʽΌταν δεν αναγράφονται τα ανωτέρω στοιχεία και όροι, η σύμβαση ακυρώνεται και απορρίπτεται η δαπάνη πληρωμής.
Με την νέα αυτή ρύθμιση, ειδικότερα στο Πυροσβεστικό Σώμα, παρατηρείται το εξής οξύμωρο:
Ζητείται από τους εργολάβους που αναλαμβάνουν έργο καθαριότητας στο Πυροσβεστικό Σώμα, να τηρούν για τους εργαζομένους τους, κανόνες υγιεινής και ασφάλειας, όταν οι κτιριακές εγκαταστάσεις των Πυροσβεστικών Υπηρεσιών στην συντριπτική τους πλειοψηφία δεν τηρούν οι
ίδιες, τους κανόνες υγιεινής και ασφάλειας.
Το δεύτερο οξύμωρο είναι ότι ορθώς ζητείται από τους εργολάβους που θα παρέχουν έργο καθαριότητας στο Πυροσβεστικό Σώμα, να τηρούν την εργατική νομοθεσία και τους κανόνες υγιεινής και ασφάλειας, για το προσωπικό τους, όμως το Πυροσβεστικό προσωπικό που εργάζεται σε αυτές τις εγκαταστάσεις, βρίσκεται εκτός πεδίου οποιονδήποτε αντίστοιχων κανόνων υγιεινής και ασφάλειας.
Κυρία Υπουργέ
Δυστυχώς , έχει γίνει πλέον γραφικό, η συνεχής διαμαρτυρία μας για το αυτονόητο, να ισχύσουν δηλαδή ότι για όλους τους υπόλοιπους εργαζόμενους, κανόνες υγιεινής και ασφάλειας και στο Πυροσβεστικό Σώμα. Χαρακτηριστικό είναι ότι παραμονές των εκλογών το 2009 είχε προετοιμαστεί σχετικό νομοθετικό κείμενο, του οποίου από τότε μέχρι και σήμερα αγνοείται η τύχη του.”
Παρόμοια παρέμβαση επιχειρήσαμε και πέρσι τέτοιο καιρό, πάλι με επιστολή μας προς τον προκάτοχό σας στις 23-7-2013 επισημαίνοντας:
” το πυροσβεστικό προσωπικό και αυτή τη χρονιά συνεχίζει να μάχεται, και όχι δυστυχώς χωρίς απώλειες, χωρίς να έχει ληφθεί καμία ειδική μέριμνα για τη θεσμοθέτηση κανόνων και υγείας και ασφάλειας, αλλά ούτε καν να εφαρμόζονται σε αυτό οι γενικοί κανόνες που έχουν νομοθετηθεί προς τούτο. Συγκεκριμένα με το Ν.3144/2003 (ΦΕΚ 111) τέθηκε το Πυροσβεστικό Σώμα, «νομοθετικά τουλάχιστο » υπό την προστασία του «περί Υγιεινής και Ασφάλειας Νομοθετικού Πλαισίου». Σύμφωνα με αυτό, διαχωρίζονται οι δράσεις του πυροσβεστικού προσωπικού σε συνήθεις δραστηριότητες, που γίνονται στα πυροσβεστικά καταστήματα (διαμονή, διοικητικές εργασίες, κλπ) και δραστηριότητες που παρουσιάζουν εγγενείς ιδιαιτερότητες, που γίνονται έξω από τους χώρους των εγκαταστάσεων του Π.Σ. και έχουν να κάνουν με το κυρίως επιχειρησιακό έργο του Πυροσβεστικού Σώματος, δραστηριότητες με εξαιρετικά μεγάλη επικινδυνότητα και ανθυγιεινότητα.
Η νομοθετι
κή πρόβλεψη για τις μεν «συνήθεις δραστηριότητες» επιτάσσει να λαμβάνονται υπόψη τα γενικά μέτρα υγιεινής και ασφάλειας, για τις δε «δραστηριότητες που παρουσιάζουν εγγενείς ιδιαιτερότητες» ορίζει ότι πρέπει να εκδοθούν Προεδρικά Διατάγματα για την λήψη των κατάλληλων μέτρων προς άρση ή τουλάχιστον μείωση της επικινδυνότητάς τους.
Ασθμαίνοντας, μετά από τρία χρόνια ιδρύθηκε στο Α.Π.Σ η «Διεύθυνση Υγιεινής και Ασφάλειας» με αποστολή το σχεδιασμό και την εφαρμογή ενός Συστήματος Υγιεινής και Ασφάλειας στο οποίο θα λαμβάνονται υπόψη όλες οι δραστηριότητες του προσωπικού συμπεριλαμβανομένων και εκείνων που παρουσιάζουν εγγενείς ιδιαιτερότητες, προκειμένου να καθοριστούν κατάλληλες διαδικασίες για την ελαχιστοποίηση των κινδύνων που πηγάζουν από αυτές.
Μετά από δύο χρόνια, το 2008 η συγκεκριμένη Διεύθυνση εκπόνησε σχέδιο Π.Δ. για τα μέτρα ΥΑΕ κατά τις επιχειρήσεις (όπου διασαφηνίζεται και το ποιες είναι οι δραστηριότητες αυτές), το οποίο εγκρίθηκε τον Δεκέμβριο του ίδιου χρόνου, υπογράφηκε από αρμόδιους Υπουργούς, πέρασε από την Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή της Βουλής, αλλά φρέναρε από την μη συνυπογραφή του από τον Υπουργό Οικονομικών, λόγω την προξενούμενης οικονομικής επιβάρυνσης(περί τις 100.000 ευρώ).
Πέντε χρόνια μετά, ουδεμία εξέλιξη σημειώθηκε, δείχνοντας την ξεκάθαρη περιφρόνηση της Πολιτείας στο έργο και την προσφορά του Πυροσβέστη στη χώρα μας«.
» Δυστυχώς η συνεχιζόμενη πολιτική του μη ειλικρινούς ενδιαφέροντος για το  πυροσβεστικό προσωπικό, μας κάνει  “εύκολη την συγγραφική μας συνδικαλιστική μας δράση”, αφού μπορούμε να επαναλαμβάνουμε αυτούσια τις παρεμβάσεις μας για την περιγραφή των προβλημάτων μας.
Γι αυτό απλά κλείνοντας σας παραθέτουμε το  “κλείσιμο” της αντίστοιχης περσινής μας παρέμβασης:
“Εκτός από την προαναφερθείσα ολιγωρία να θεσπιστούν μέτρα για τις δραστηριότητες που παρουσιάζουν εγγενείς δραστηριότητες, μέχρι σήμερα, δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις που ισχύουν περί ΥΑΕ σύμφωνα με το Ν.3144/2003 και όπως αυτές κωδικοποιήθηκαν με το Ν. 3850/2010 και έχουν να κάνουν με τις «συνήθεις δραστηριότητες». Δηλαδή παρά την επιταγή του νόμου, παραμένουν «άγνωστες λέξεις» για το Πυροσβεστικό Σώμα :
– Οι υπηρεσίες Τεχνικού Ασφάλειας
– Οι υπηρεσίες Ιατρού Εργασίας
– Η σύσταση Εσωτερικής Υπηρεσίας Προστασίας Πρόληψης
– Η γραπτή εκτίμηση των υφισταμένων κατά την εργασία κινδύνων για την ασφάλεια και την υγεία των εργαζομένων
– Η τήρηση Ιατρικού Φάκελου για κάθε εργαζόμενο, που να περιέχει και το ατομικό Βιβλιάριο Επαγγελματικού Κινδύνου, όπως η παρ.9 του άρ. 18 του Ν.3850/2010 ορίζει, καθώς και κάθε άλλη προβλεπόμενη διαδικασία ή αρχείο.
Πέρα από τις όποιες προβλεπόμενες διοικητικές και ποινικές κυρώσεις που προβλέπονται για τον «εργοδότη» αυτό που είναι κυρίαρχο είναι η συνεχιζόμενη διαχρονική «πολιτειακή» αδιαφορία για τη δημιουργία ενός Σύγχρονου Συστήματος Διαχείρισης Υγείας και Ασφάλειας στην Εργασία του Πυροσβεστικού Προσωπικού.
Οι Πυροσβέστες με υψηλό αίσθημα καθήκοντος, με επαγγελματισμό και παρά τις ελλείψεις και τη μνημονιακή ασφυξία προασπίζουν όσο μπορούν την πολιτική προστασία της χώρας. Χρειάζεται και η Πολιτεία όμως να πράξει το δικό της καθήκον.
Ο ασφαλής Πυροσβέστης, θα μπορεί με τη μέγιστη αποτελεσματικότητα να εγγυάται την Ασφάλεια αυτών των οποίων τάχθηκε να προασπίζεται».